Annons

Rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag laddade hem C1 för en stund sedan för att testa. Min första reaktion var gränssnittet. För mig kändes det oerhört rörigt och inte speciellt intuitivt. Programmet är mycket kompetent, det har jag ju läst, men användargränssnittet är en katastrof. Framförallt alla dessa pyttesmå ikoner som man får leta efter på den grå ytan. Nej, för mig var det ingen hit. Trist på ett program som kostar nästan 5000 kr (PRO versionen). RSE har ju ett liknande gränsnitt, men med tanke på att RSE är gratis så är valet lätt för mig.

Lite synpunkter bara...

/Christer
 
diver1 skrev:
Har också letat efter vissa funktioner i RSE och kommit fram till att jag skall behålla C1.

Den enda nackdelem med C1 är att man inte kan starta den med markerad fil i utforskaren/iMatch.

Bifogar bild som visar hur olika C1 och RSE tolkar bilden med automagiska inställningar :)

Vilken skrämmande skillnad :)
 
Raw image task

Kan någon vänlig tala om för mig varför jag inte skall anv Raw Image Task, som kom med när jag köpte min 350D.
Jag gör också mina inställningar i samband med att jag processar Raw-filerna. Men det har jag också fått för mig att det inte är helt rätt.... ;)
 
diver1 skrev:

Bifogar bild som visar hur olika C1 och RSE tolkar bilden med automagiska inställningar :)

Det var för att jag inte kom överens med RSE om hur hudfärger skall se ut som jag testade C1 och Bibble också. Det slutade (just nu) med att jag använder Bibble och RSE. Bibble är mycket kompetent, och det är lätt att få till hudfärgerna.

Laddar i denna stund hem uppdateringen till 4.4, och väntar spänt på att få testa de nya funktionerna som "shadow recovery" (higlight recovery fanns redan - en mycket bra funktion, men går att hitta i RSE också) och bättre skärpning. När det gäller skärpningen och hanteringen av visst brus är RSE mycket bra.

RSE:s pris tilltalar en smålänning...

Jag väntar också på att få testa Rawshooter Premium...
 
Contax skrev:
Det där var den segaste sida jag besökt på länge... Laddar ner programmet med en hastighet av 5 kb/s Puh! Då hjälper det inte med bredband =I

Det är nog många Bibble-användare som laddar ner uppdateringen just nu + alla som inspirerats av den här tråden...

Det tog lång tid för mig med idag, och jag hann kanske före "ruschen".

Hoppas Du tycker att det är värt väntan - det tyckte jag när jag testade det. Bibble (jag köpte pro-versionen) blev mitt förstahandsval!
 
Ja det ska bli kul att testa! Bara 1 timme och 10 minuter kvar (4 kb/s), sedan har jag den! Jag får en deja vue upplevelse från den gamla hederliga modemtiden ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.