Annons

Rawformats program som klarar av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

JAD

Aktiv medlem
Halloj
Jag har märkt att Lightroom som jag kör inte klarar av att läsa allt i NEF filen (jag kände till mättnad och brusreducering sedan tidigare vilket var enkelt att kompensera för med hjälp av "Develop settings"). Men nu har jag märkt att i princip all information som man ändrar om sätter D200ans "Optimize image" till annat än normal missas när man importerar bilderna till Lightroom. Av vad jag har förstått är det så att Nikon krypterar viss information i NEF filerna.
Är det nån som vet nått annat raw program som klarar av Nikons NEF filer eller är det bara att hoppas att Nikon tar sitt förnuft till fånga och slutar att kryptera?
Är det bara Nikon som håller på med sånt trams eller gör även Canon det? Jag har fått go lust att sälja hela min Nikon utrusting och gå över till Canon bara av den anledningen :(

Såå ligger det nått i det jag just kräkit ur mig eller är det jag som puckad och missat nått vitalt i Lightroorm? :)
 
Det är för att dom vill att vi ska köpa capture nx.. jag vet inte om canon gör samma men jag börjar bli lite lack på snik-nikon.. Det är ett under att dom bundlade med capture på dom första d300 som såldes
 
Jo det har jag fattat att dom vill att man skall köpa Capture NX men det sättet har dom ju effektivt stängt sig själva ute från proffsmarknaden för dom lär ju inte övege sina inarbetade mjukvaror...
 
Tja, du kan väl betala Canons priser då om du vill så får du säkert ett och annat program på köpet. Jag skulle vilja säga "snik-konsument" i stället. Det är bra att Nikon säljer och tar betalt för det man vill ha och inte lägger i och fakturerar det man inte behöver.
Mvh
JB
 
Lightroom

Såvitt jag vet finns det inga program som behåller inställningarna man gjort i kameran, förutom Nikon/Canon's egna. (Jag kan möjligen ha fel.) I alla fall så har jag gjort egna profiler för "develop" i Lightromm, som liknar de inställningar jag gjort i kameran. Och det fukar bra för mej i alla fall.
 
Re: Lightroom

stigl skrev:
Såvitt jag vet finns det inga program som behåller inställningarna man gjort i kameran, förutom Nikon/Canon's egna. (Jag kan möjligen ha fel.) I alla fall så har jag gjort egna profiler för "develop" i Lightromm, som liknar de inställningar jag gjort i kameran. Och det fukar bra för mej i alla fall.

Om jag förstår dig rätt Stig så krypterar även Canon sina RAW filer till viss del eller?
 
Det är väl bara Pentax/Samsung som använder ett öppet RAW format (DNG) i sina nyare systemkameror?
 
Janne B skrev:
Tja, du kan väl betala Canons priser då om du vill så får du säkert ett och annat program på köpet. Jag skulle vilja säga "snik-konsument" i stället. Det är bra att Nikon säljer och tar betalt för det man vill ha och inte lägger i och fakturerar det man inte behöver.
Mvh
JB

Känns inte som det är det jag menar.
Jag vill inte ha en canon, jag vill ha en nikon.
men att sitta på konverteringsalgoritmer för formatet är bara puckat sneeky-sneeky precis som microsoft. Vill man knipa marknadsandelar och bli industristandard så får man bjuda till för att användare inte ska lacka ur.
 
Det är inga problem för de flesta rawkonverterare att räkna upp en NEF fil.Tidigare var det problem med vitbalansvärdet
Nikons brusreducering är de däremot ensamma då de är framräknade för de egna kamerorna. Skilnaderna ses främst i färgbrus och om man överskrider 1600-3200iso med exv D3 jämfört med exv Camera Raw
 
Senast ändrad:
Problemet är väl snarare att ingen tillverkare av RAW-konverterare BRYR sig om denna info utan anser att just deras sätt att räkna upp färger etc är överlägset.
Jag hade gett mycket för ett Lightroom eller bara Adobe Camera RAW som ger samma färgrespons som Canons egna DPP, men det lär ju aldrig hända...
 
Där tror jag du slog huvudet på spiken Daniel. Detta svar fick jag från Nikon support.

"Hej Johan,
Alla kameratillverkare krypterar råfilerna mer eller mindre och Nikon har krypterat viss del av sitt NEF-format. Adobe (som gör Lightroom) har fått tagit del av denna information men har valt att istället använda sin egen lösning som de anser vara bättre. Tyvärr så återspeglas det på våra kunder att de i vissa fall inte kan använda sina filer till 100%. Använder man CaptureNX så kommer man runt detta problem eller så får man uppdatera sin 3:e-partsmjukvara. Nu vet jag inte vilken version av Lightroom du använder men så vitt jag vet så skall det inte vara några problem att öppna NEF-filer i det programmet samt bearbeta dem."

Det är ju sin sak om det gäller att bearbeta färger brus och dylikt men har jag ställt in i kameran att jag vill ha extra kontrast och mättnad så tycker man ju att RAW-konverterarna skulle ta hänsyn till det annars är det ju ingen mening att bry sig om att ställa om i kameran. Så MAO borde jag rikta min ilska mot Adobe i stället.
 
Med risk att bli tjatig (har sagt det i andra trådar om NX) så är det skamligt att tvinga Nikonanvändare, proffs som hobbyfotografer, att använda ett så trist och segt program som NX för att få ut mesta möjliga av en dyr kamera som D3 (och andra modeller).
Jag använder istället Aperture 2.1 och det ger mig den kvalitet jag vill ha. Kanske jag skulle valt att jobba i NX om det inte var så jääääkla segt.

Så här svarar Nikon på min fråga:


Hej!
Har en fråga ang Raw-bearbetningen av mina D3 filer. Är det verkligen så att man måste jobba i NX för att få ut bästa möjliga resultat från kameran? Har läst på fotosidan.se att t. ex vinjetteringskontrollen i senaste firmware inte fungerar i annat än NX. Likaså de fina brusegenslaperna som kameran har inte kommer till sin rätt om man inte använder NX.

Är det så?

NX är enligt mig fruktansvärt trist och långsamt att jobba i, dessutom fungerar det inte med Leopard.

I övrigt vill jag tacka för en bra supporttjänst!
/Mats

Hej Mats,

Det stämmer som fotosidan.se skriver, det är endast i senaste CaptureNX som Vinjetteringsfunktionen fungerar. Vi kan inte säga något om när/om/hur Adobe eller någon annan råkonvertarmjukvarutillverkare kommer med liknande lösningar så i dagsläget så är CaptureNX den enda lösningen för detta.

CaptureNX är det program som är klart bäst på att hantera NEF-filer, det finns det inget tvivel om. Detta beror helt enkelt på att vi vet i detalj hur NEF-formatet är uppbyggt (då det är vår egen produkt) och vi vet hur vi skall ta vara på informationen på bäst sätt.
Andra tillverkare av råkonverterare har sina egna lösningar som gör jobbet bra, men tyvärr så har de inte "det där lilla extra" som behövs för att bilderna skall få det verkliga lyftet.

CaptureNX kan upplevas som slött och lite "tråkigt" av vissa och det kräver verkligen en bra dator för att fungera fullt ut. Detta är något som utvecklarna är medvetna om och de jobbar på att försöka optimera programmet så gott som det går. Vi får hålla tummarna för att de kommer med en optimerad version inom en snar framtid.

Summa sumarum, vill du ha den bästa möjliga bilden ur dina NEF-filer, använd CaptureNX (trots sina fel och brister).


Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.