Annons

rawformat på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

hsp

Medlem
hej
Köpte ett minneskort som ej gick att använda direkt
Det har filformatet RAW och det går att rensa med killdisk och sedan formatera i diskhanteraren men när MS Wista säger att formateringen är klar är man tillbaka på ruta 1 igen dvs. inget har hänt

Finns något annat sätt att få kortet formaterat så det kan anv. i en kamera som ej kan läsa eller skriva RAW utan JPG där fat
filformat anv.

(firman har tagit tillbaka minnet)
Mitt minne var enl. tillverkaren ett refurbish minne som var rekonditionerat men såg helt nytt ut så det ställde till problem jag trodde kameran var skadad men ett nytt minne var boven

Köp endast minnen som är förpackade från tillverkaren och testa före ev. resa jag köpte på en firma som bara säljer minneskort och de flest Internet butiker ser man ej hur förpackningen ser ut
 
hej
Köpte ett minneskort som ej gick att använda direkt
Det har filformatet RAW och det går att rensa med killdisk och sedan
RAW formatet på minneskort har ingenting med bilder i RAW format att göra.

Finns något annat sätt att få kortet formaterat så det kan anv. i en kamera som ej kan läsa eller skriva RAW utan JPG där fat
filformat anv.
FAT är ett filSYSTEM, och har ingenting med bildfiler att göra. Men det är riktigt att din kamera använder FAT (eller FAT32).

För att få ditt kort att fungera, bör du formatera det i din kamera. Det står i manualen hur du gör det.
Om det INTE fungerar, så har du inte rätt sorts minneskort (tex ett SD-HC kort, vilket bara fungerar i nya kameror), eller så är kortet trasigt, men det är ytterst ovanligt.

(firman har tagit tillbaka minnet)
Det var ju bra!

Mitt minne var enl. tillverkaren ett refurbish minne som var rekonditionerat men såg helt nytt ut så det ställde till problem jag trodde kameran var skadad men ett nytt minne var boven

Köp endast minnen som är förpackade från tillverkaren och testa före ev. resa jag köpte på en firma som bara säljer minneskort och de flest Internet butiker ser man ej hur förpackningen ser ut

Ja det är ett gott råd. Minneskort är så otroligt billiga idag, så det är nog väldigt svårt att motivera några genvägar. Köp kända kort, från kända butiker. För att kolla hur mycket extra du betalar för att få ditt kort från en seriös handlare, kolla priset på www.prisjakt.nu
 
raw

här kommer mer info

kortet går ej att formatera i kamera fel sony 1301 formateringsfel säger sätt in på nytt

(Firman som lev Byte shop troligt alla minne refurbish men att den som rekond mitt minner gjorde fel)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.