Annons

Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiagubben

Aktiv medlem
Hej, när jag fotar i RAW i min canon450D så blir det i formatet "CR2" och jag lyckas inte öppna det med photoshop

Vad är fel?
 
Tiagubben skrev:
Hej, när jag fotar i RAW i min canon450D så blir det i formatet "CR2" och jag lyckas inte öppna det med photoshop

Vad är fel?

Prova öppna filerna i Adobe Bride, Lightroom, RawShooter eller någon an alla de andra programmen för råhantering, exportera till .jpeg och sen kan du jobba klart med filen i PS.
 
Vilken Photoshopversion använder du dig av?

Rawfilerna som kommer ut ur 450D måste du troligtvis köra i Photoshop CS3 i och med att den kameramodellen är så pass ny.

Alternativet är som Andreas skrev att använda sig av någon annan Rawediterare för att kunna behandla dina bilder.

Lycka till.
 
Re: Re: Raw

Andreas S Eriksson skrev:
Prova öppna filerna i Adobe Bride, Lightroom, RawShooter eller någon an alla de andra programmen för råhantering, exportera till .jpeg och sen kan du jobba klart med filen i PS.
Om man vill jobba med bilden i PS ska man inte exportera den i jpg. Använd istället något icke-förstörande format, t ex tiff.
 
Med din kamera följde det antagligen med ett program som heter Canon DPP - digital photo professional (eller nåt).

Med det programmet kommer du åt alla funktionerna som Canonråfilerna har, bildstilar, brusreducering osv. Än så länge har jag inte hittat nåt som ger nämnvärt bättre resultat med Canons kameror.
 
paco skrev:
Med din kamera följde det antagligen med ett program som heter Canon DPP - digital photo professional (eller nåt).

Med det programmet kommer du åt alla funktionerna som Canonråfilerna har, bildstilar, brusreducering osv. Än så länge har jag inte hittat nåt som ger nämnvärt bättre resultat med Canons kameror.

Just det, så var det programmet jag hade i tanke hette. Minnet är bra med fruktansvärt defragmenterat ibland. :p
 
Du kan konvertera filerna med Adobe DNG converter så kan du öppna upp dem i Photoshops RAW-hanterare.

Om det är så att du har CS3 så är det bara att uppdatera programmet via Adobes hemsida.
 
En gång till:

Jag förstår inte ;-)

Måste man behandla RAW-bilder i datorn, för att kunna öppna dem i PS? Är inte PS till för att jobba med RAW-bilder?
 
stiffler skrev:
En gång till:

Jag förstår inte ;-)

Måste man behandla RAW-bilder i datorn, för att kunna öppna dem i PS? Är inte PS till för att jobba med RAW-bilder?
Du ska kunna öppna dem i PS. Vilken version har du och har du kört Adobe Update på sistone?
 
CS2 och raw-filer från EOS 450 fungerar inte, ladda ner (gratis) Adobe DNG converter. Konvertera bilderna så kan du sedan arbeta med dem i CS2

//Janne
 
Fortsätter här istället för att öppna en ny tråd.

Har ett liknande problem som jag hoppas kunna hitta en lösning på. Har tidigare uteslutande fotat i JPG och efterbehandlat i Photoshop, men nyligen börjat experimentera en del också med RAW. Använder mig av två hus - Canon 400D och 40D - och Photoshop CS3. Får CR-2 filer som jag tidigare utan problem kunde öppna och arbeta med direkt i Camera Raw, men tydligen inte sedan ett par dagar tillbaka. Jag blir istället tillsagd att formatet inte är korrekt och att PS inte kan öppna filen.

Är det nån som har någon aning om varför det inte fungerar? Nu har jag löst det genom att lätt behandla bilden med Canons standardprogram, konvertera till TIFF och fortsätta i Photoshop. Funkar visserligen och resultatet blir generellt sett bra, men det känns ändå som att det blir ett extrahinder att gå runt, eftersom det fungerat bra i PS tidigare.

Nån som haft ett liknande problem? All hjälp uppskattas!
 
Leta efter Brige - Camera Raw i CS3

Sitter just och läser Scott Kelbys bok om CS3. Där finns alla svar ni söker.
Till photoshop cs3 följer programmet Bridge. Bridge fungerar som utforskaren i windows men anpassad till bilder. När ni ska arbeta med raw-filer, utgå då från bridge. markera en bild i bridge, klicka ctrl+r och bilden öppnas i Camera Raw. Där ifrån kan ni sedan spara en tiff eller jpg eller spara ändringar i raw-filen. Så länge ni inte raderar raw-originalet, så har ni alltid en bild som går att återställa till ursprunget.
 
Hej!
Kanske fel att posta detta här - men det handlar ju om RAW/JPG.
Jag testade i helgen för första gången att fota i RAW-format. Då jag nu vill överföra bilderna hittar datorn inte dem! Hade även ett par JPG-bilder på minneskortet vilka hittades. Man ser dock RAW-bilderna i förhandsgranskningen i kameran - så de finns allt där...(Pentax K10)
Tacksam för hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.