Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag har blivit intresserad av att fotografera i raw men kan för lite. Finns det någon bra sida på internet som går igenom de olika inställningarna? Ett annat alternativ vore en bok, finns det någon bra?
 
RAW är bättre på nästan alla sätt

Eftersom jag såg att du har en D70 kan jag bara rekommendera Nikon RAW eller NEF som det heter. De enda nackdelar som finns är:
1. Det tar något större plats på minneskortet.
2. Måste omvandlas för att ses med "vanliga" program.

Fördelar:
1. Du har NEF-filen (=originalet) kvar.
2. Du har stora möjligheter att rädda bilder
3. Du har 12-bitar per färg och därmed större omfång (skillnad mellen mörkast och ljusast)

Tycker du det är jobbigt att konverera en bild i taget. Nikon View fixar alla bilder åt dej på en gång (men det tar en stund). Eftersom du har originalen kvar kan du alltid öppna NEF-filen igen om du vill testa andra idéer.

Kör RAW!
Du kommer inte att ångra dej.

/AnWi
 
Jo, jag har just upptäckt fördelarna men det finns så mycket olika inställningsmöjligheter i PS och jag skulle gärna lära mig exakt vad allt betyder. Jag tror jag uttryckte mig lite oklart tidigare.
 
Vad ”allt betyder” är lite diffust.

Spalta upp saker du är osäker på, så kan du lugnt räkna med hjälp.
 
D70 + camera raw

JAg har problem att få camera raw att fungera i photoshop. I hjälpavsnitt och böcker finns det åtskilligt fler inställningar än vad jag får när jag öppnar en NEF-fil. Jag kan bara välja vitbalans och exponering. Någon som vet varför?
 
Oj då, spalta upp! Jag skulle vilja hitta en rejäl genomgång av allt som dyker upp; temperature, tint, luminance smoothing, chromatic aborration osv, vad det gör med bilden, vad som är normalvärden, i vilka fall man ska ta i ordentligt och när man ska hålla igen. Men kanske finns det någon genväg?
 
Har du installerat Nikon View, Nikon Capture eller Nikon Picture Project efter PS så lägger dessa program filer i PS-strukturen och tar överhanden. Se till att kopiera in senaste versionen av Camera Raw och ta därefter bort dessa filer:

C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon YCC TIFF.

C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon NEF Plugin LE.

Därefter kommer Camera Raw att ta över igen.
 
TACK!!

Ville bara säga tack. Efter att ha tagit bort filerna fungerade det. Har tillbringat timmar med att försöka fatta felet. TACK!!!!
 
Temperature.
Tja, där kan du finjustera vitbalansen.
Om du fotograferar inomhus skall kameran helst vara inställd på glödljus, ibland kan dock en ”korrekt” färgåtergivning vara fel, man förlorar känslan av att vara inomhus.
Då kan du finjustera vitbalansen, du kan få bilden lite kallare eller varmare i tonen.
Finns inga ”rätta” värden. Dra åt vänster så blir bilden ”kallare”.
När jag vill ha neutral färgåtergivning använder jag pipetten till vänster i dialogrutan, jag klickar på en yta jag vill ha neutralfärgad. kanske ett vitt papper eller en grå T-shirt.
Tint.
Här kan du påverka förhållandet mellan rött och grönt i bilden. Ofta när man fotograferar i blandljus, kanske finns det glödlampor och lysrör i lokalen, kan en del ytor få en svag grön ton. Då drar du spaken åt höger så blir bilden mindre grön.
Luminance smoothing.
När du fotograferar med hög känslighet, kanske ISO 800, blir bilden mer brusig. Om du ökar värdet från noll, kanske upp emot 10-15, så minskar detta neutralfärgade brus. Ungefär som att bilden blir mindre ”kornig”. Om du är bekant med det uttrycket från svartvit film.
Prova.
Chromatic aborration [aberration].
En del objektiv kan ibland få färgade kanter när du fotograferar. Titta på bilden (jag har medvetet skapat felet) där staketet blir grönt på ena sidan och magentafärgat på andra.
Det beror på att objektivet inte kan fokusera ljus av olika våglängd (färg) på exakt samma punkt på sensorn. Märks mest med billiga objektiv, särskilt vidvinkelzoomar. Du får justera tills felet försvinner, om du har det...
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    32.8 KB · Visningar: 2,095
Senast ändrad:
Snyggt

Tack Mikael

Vilken väldigt bra och kort sammanfattning. Jag har inte förstått vad allt betydde förrän nu.

/AnWi
 
Trevligt att min lilla info kom till nytta.
Det mesta inom foto är inte så knepigt, bara man får det förklarat för sig.
 
Jag tackar också. Hur hanterar man sista delen, den som heter Calibrate tab? Hittills har jag bara låtit bli att göra något, men kanske finns det en vettigare använding.
Du verkar duktig på det här, Mikael. Kan inte du skriva en lathund och lägga ut? Jag tror många skulle vara tacksamma. Jag skulle det.
 
Calibrate tab.
Du kan göra två saker här.
1. Justera färgerna mer individuellt.
Tycker du den röda jackan i bilden återges lite för orange kan du justera med röda spakarna, så färgen blir mer ”korrekt”.
Du kan ändra kulören och även öka/minska intensiteten i färgen.
2. Skapa egna inställningar för olika kameror/objektiv, så du får exakt samma färgåtergivning.
Om en Minoltakamera återger grönt mer blåaktigt än en Nikon, kan du skapa inställningar som du använder när du fotograferat med Minoltan.
Men det krävs lite pill förstås, du måste ha en testbild i stil med den som är nedan.
Du bör fotografera av testkartan i kontrollerat ljus (studio) och vara väldigt noga med ljus och exponering.
Jag gör sådant här, men så fotograferar jag också rätt mycket produkter, där färgerna helst bör vara rätt.

Titta på bilden, så ser du att jag ändrat en av färgerna (åt fel håll).
 

Bilagor

  • mb_color_checker[1].jpg
    mb_color_checker[1].jpg
    14.1 KB · Visningar: 1,947
Tack för de snälla orden.
Någon lathund blir det inte, jag skriver i en fototidning så jag håller igen på oavlönade artiklar ett tag...

Men, vi får se efter nyår, blir det inget förnyat förtroende för mig så kanske.
 
Jag hakar på denna tråd med ytterligare en fråga om RAW och vitbalans.

Jag har alltid kört kameran (en Nikon D100) på auto vitbalans och fotograferat i raw format (Nikon NEF). Sedan använder jag Capture One för "framkallning" av bilderna.

Efter att ha läst denna tråd på DP Review

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=11705878

blev jag lite fundersam om nödvändigheten att ställa in vitbalansen mer exakt även vid fotografering i raw format. En bit ner i tråden beskriver fotografen hur han ställer in vitbalansen trots att han fotograferar i raw format.

Jag gjorde då några tester med att ta samma motiv och ställa in vitbalansen olika. Klart är ju att den jpg fil som bäddas in i NEF filen visar påverkan av vitbalansinställningen. Även den första preview bilden i Capture One påverkas ju av vitbalansinställningen. Dock tycker jag att jag får exakt samma bild som slutresultat efter det att jag ställt in de olika bildernas vitbalans på samma sätt i Capture One. (Tex genom att ställa samma vitpunkt)

Min test är naturligtvis helt ovetenskaplig men jag undrar ändå om det trots allt är så att man riskerar att inte få maximal kvalitet på bilden om man inte ställer in vitbalansen även vid fotografering i raw?

Thomas
 
På D100 ska det inte göra någon skillnad så vitt jag vet, men D70 kör med något komprimerad RAW och jag tror mig läst att den justerar nivåer lite innan packningen vilket skulle kunna göra att några bittar hit och dit blir olika beroende på vilken vitbalans man har, men jag är inte helt säker på om det verkligen är så, eller om man över huvud taget kan se skillnaden.
 
Tack för svaret!

Det känns för mig som att det är lite av finessen med raw att det borde bli rimligt bra att ha vitbalansen i auto-läge och sedan fixa fininställningen i Capture One. Jag fortsätter nog med det.

Thomas
 
3 frågor

mipert skrev:
Temperature.

Luminance smoothing.
När du fotograferar med hög känslighet, kanske ISO 800, blir bilden mer brusig. Om du ökar värdet från noll, kanske upp emot 10-15, så minskar detta neutralfärgade brus. Ungefär som att bilden blir mindre ”kornig”.

Hej!
Jag har en 20D och använder Canons programvara DPP för Raw-hantering.

Jag har nu tre frågor?

1.Luminance smoothing el motsv. Var hittar jag det?
(Jag kör även PS7)

2.Vid konvertering till TIFF bör jag använda 16bit TIFF..eller?

3.När jag konverterat till 16bit TIFF och öppnar bilden i PS7 och kikar under "filter" kan jag bara välja tex oskarp mask? inte kantskärpa eller någen annan skärpa?
De flesta filter är gråmarkerade och kan inte väljas?

Tacksam för svar:)

/ Ken1
 
Mikael P: enkla och bra förklaringar men är det du nämner om temperature, tint, luminance smoothing, chromatic aborration i photo shop? Jag tycks inte hitta det. Vad heter det på svenska? Jag har öppnat en NEF-bild via Nikon Editor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.