Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Raw?
- Trådstartare Ghedoes
- Start datum
Maximus3D
Aktiv medlem
Hej & välkommen till forumet!
En snabbsökning på nätet gav mig den här informationen som är läsvärd där det faktiskt står det mesta du kan tänkas vilja veta om RAW. Det är nog bättre du läser där än om jag försöker förklara det på ett snyggt sätt här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
/ Magnus
En snabbsökning på nätet gav mig den här informationen som är läsvärd där det faktiskt står det mesta du kan tänkas vilja veta om RAW. Det är nog bättre du läser där än om jag försöker förklara det på ett snyggt sätt här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
/ Magnus
Halloj!
Vad innebär det då man fotar i RAW? Visst har jag noterat den inställningen på bildkvalité i min kamera, men har valt högsta möjliga jpeg... vad är skillnaden? *nyfiken*
MVH,
Kattis Lundgren
Via länken i förra svaret får du en mycket utförlig beskrivning, här en mycket kraftigt förkortad och förenklad version ...
När du tar en jpeg-bild läser kameran bilddata från sensorn och bearbetar dem till en bild enligt de inställningar du har i kameran. Du kan ju hos de flesta kameror till exempel ställa in om du vill ha mer eller mindre färgmättnad, mer eller mindre skärpning och lite annat. Resultatet blir en färdig bild på minneskortet i form av en jpeg-fil där alla överflödiga data (de som inte direkt behövs för att visa bilden) slängs bort.
När du tar en råbild (RAW) så läser kameran bilddata från sensorn och sparar dem utan någon egentlig bearbetning på minneskortet. Du får sedan själv skapa en bild utifrån de här data med något av alla de program (ofta kallade "råkonverterare") som kan bearbeta eller framkalla rådata till färdiga bilder. De två vanligaste programmen för detta är Aperture från Apple och Lightroom från Adobe plus att i stort sett varje kameratillverkare har sitt eget program för detta.
Så när du tar jpeg-bilder skapar du färdiga bilder direkt i kameran, när du tar råfiler skapar du istället bilderna i datorn efteråt. Många föredrar det senare eftersom det ger en större kontroll över processen och man kan mycket lättare rätta till eventuella fel man gjort (fel i vitbalans, i exponering osv). Andra föredrar att köra jpeg direkt eftersom det ger ett arbetsflöde med färre steg.
I de flesta kameror kan du välja att köra råfiler + jpeg, då slipper du välja i förväg hur du kan göra och kan ta det efteråt beroende på om och hur mycket du vill efterbearbeta bilderna.
Ofta leder sådana här frågor till lite märkliga diskussioner om att det ena eller andra formatet är "bättre" - vilket är ganska poänglöst, när det bara handlar om lite olika sätt att komma fram till en färdig bild där ibland det ena är att föredra, och ibland det andra.