Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW=varma bilder JPEG=kalla bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag har märkt nu att raw blir FÖR varmt och JPEG blir FÖR kallt.

Jag har testat alla tänkbara inställningar och fotat både manuellt och automatikskt.(har en D50)

Varför blir det så?

Det kan inte ha med vitbalansen att göra eftersom det blir blått med jpeg...

Hej, varför kan det inte vara vitbalansen?
Kontrollera att du inte har tryckt ned någon knapp. Meningen är att du själv ska ställa in inställninarna rätt i ex Photoshop, såsom vitbalans, exponering o.s.v.

Mvh Markus

Gip skrev:
Jag har märkt nu att raw blir FÖR varmt och JPEG blir FÖR kallt.

Jag har testat alla tänkbara inställningar och fotat både manuellt och automatikskt.(har en D50)

Varför blir det så?

Det kan inte ha med vitbalansen att göra eftersom det blir blått med jpeg...

Det beror väl högst på vilken rawkonverterare du använder. Vitbalansen ställs inte i fotograferingsögonblicket på samma sätt som när du kör jpeg. Så, programmet du använder bedömer bilden och sätter vitbalansen därefter.

Det är inte säkert att det är samma algoritm för färgbalanseringen i kameran som den som är i din raw-konverterare.

Gåller detta auto-vitbalans eller gäller det även de fasta så som sol, molnigt, skugga osv?

Vad använder du för raw-konverterare?

Jag ser skillnad redan i det lilla fönstret på kameran.

Jag har testat ute och inne under ett par veckor nu och ställt fram och tillbaka.

Ett tag var jag enveten på att köra raw men gav upp eftrersom efterbehandlingen tog sån enorm tid.

Det jag använder nu är Picasa...som ger en trist färg...(pruttprogram...)
Rawshooter Essentials funkar inte för mig, den gör mina bilder knallblå, knallröda eller knallgröna utan någon som helst logisk förklaring...

Jag KAN bara inte få upp bilderna i fotoshop...det fanns någon fil jag skulle byta ut, men gav upp efter det inte funkade...

Jag får nog inhandla Capture...men hursomhelst, det kalla och varma synd direkt när bilden är tagen..

Jag tror att du missförstår din egen kamera.
Om du körde automatikprogram eller (familje) programmen tror jag att du märker en del skillnad från att plåta i Raw.
Du kan ju inte plåta i Raw med inst (potrait) då avgör ju kameran själv färger, vitbalans mm.

Mvh Markus

"Jag har testat alla tänkbara inställningar och fotat både manuellt och automatikskt.(har en D50)"

Jag förstår inte frågan riktigt, men jag har testat bägge och jag trodde det hade med dom manuella inställningarna att göra testade jag automatiskt och det funkade lika illa...så jag upptäckte det först när jag körde manuella inställningar.

Säg till om jag missförstår frågan...jag sitter här och är onödigt frusterad över mitt lilla världsproblem ;)

RAW betyder att bilden är rå; dvs den är obehandlad i kameran. Det är meningen att RAW-bider skall ”kokas” i ett bildbehandlingsprogram.
Det spelar ingen roll hur råbilden ser ut i kameran.
Det är som att titta på ett färgnegativ och säga att färgerna ser konstiga ut. Det gör dom fram till dess att den slutliga bilden framställts.
Det är samma med RAW. Dom är inte färdiga i kameran.

Det jag reagerar på är att det är så fruktansvärt mycket jobb med varje bild, det tar dagar att få ordnigen på EN bild.

Ja först tycker jag den är okey, sen tar jag upp den dagen efter och ser att inget stämmer...

Det liknar ett problem med färgprofiler.

Det är viktigt att tänka på vilken färgprofil man använder när man spar sina bilder efter RAW-konventeringen. Det kan t.ex vara bäst att konvertera färgprofilen till SRGB innan man spar ned den, annars kan den se matt och glåmig ut när du öppnar den igen.

Förmodligen så visar konverteraren hur bilden ser ut med de inställningar som finns i kameran (kontrast, mättnad, vitbalans och skärpa). Den skall ju trots allt förhandsvisa någotsånär hur bilden kommer att se ut efter nedsparning.

Det bekvämaste är väl att skjuta bilderna i jpeg från början. Med det kan ju ställa till problem om kontrasten är för hård med utfrätta respektive sotade partier i bilden. Eller att vitbalansen är åt helsicke med ett färgstick som är näst intill omöjligt att filtrera bort. Det säkraste är trots allt att skjuta i RAW och se till att exponeringen ligger rätt. Då får man ett digitalt negativ som innehåller all information man behöver.

Att det tar tid att lära sig hantera konverteraren och bildredigeringen är en annan femma. Men är inte det också tjusningen med att jobba med bilder? Att utvecklas och lära sig nytt hela tiden.

Gip skrev:
Jag ser skillnad redan i det lilla fönstret på kameran.

Jag har testat ute och inne under ett par veckor nu och ställt fram och tillbaka.

Ett tag var jag enveten på att köra raw men gav upp eftrersom efterbehandlingen tog sån enorm tid.

Det jag använder nu är Picasa...som ger en trist färg...(pruttprogram...)
Rawshooter Essentials funkar inte för mig, den gör mina bilder knallblå, knallröda eller knallgröna utan någon som helst logisk förklaring...

Jag KAN bara inte få upp bilderna i fotoshop...det fanns någon fil jag skulle byta ut, men gav upp efter det inte funkade...

Jag får nog inhandla Capture...men hursomhelst, det kalla och varma synd direkt när bilden är tagen..

Alltså programmet "gör inte om dina bilder". Det föreslår inställningar det tycker är vettigast. Om du sen klickar på OK, utan att ställa in så att du gillar resultatet är felet DITT, inte programmets.

zoki skrev:
Alltså programmet "gör inte om dina bilder". Det föreslår inställningar det tycker är vettigast. Om du sen klickar på OK, utan att ställa in så att du gillar resultatet är felet DITT, inte programmets.
Det vet jag, men när jag jobbar med dom är färgen trist...(har sett fler trådar där folk tycker likadant om Picasa)
I Rawshooter Essentials blir bilderna knallblå, röda eller grön precis som om någon lagt ett filter på dom.
Om jag inte sparar blir dom givetvis inte såna, men jag har ju ett hyfsat jobbigt utgångsläge om jag vill spara dom.
jag ska visa en bild på hur det ser ut...ska bara göra en printscreen...

Senast ändrad:
Tog en bild på en av våra fåglar och den valde rosa...bilder från samma tilfälle kan bli en helt annan färg, hade jag tagit en till hade den kanske blivit grön ...eller rosa den också...ingen logik...

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    12.8 KB · Visningar: 664
Gip skrev:
Tog en bild på en av våra fåglar och den valde rosa...bilder från samma tilfälle kan bli en helt annan färg, hade jag tagit en till hade den kanske blivit grön ...eller rosa den också...ingen logik...

Det var smidigare förr då behövde man inte vara dataexpert för att vara fotograf.
/Thomas.

Gip skrev:

Ser onekligen FÖR konstigt ut. D50 är relativt ny, du kör inte på några versioner som inte klarar raw från den kameran?

zoki skrev:
Ser onekligen FÖR konstigt ut. D50 är relativt ny, du kör inte på några versioner som inte klarar raw från den kameran?

Jag vet inte...

Jag får skriva in en fråga på Nikons forum och kolla om det är fler som har samma problem.

Nope, det enda som följde med var en 30-dagarsprov på Capture.(TROR jag)

Antingen fick jag inte med det eller så var jag så oerhört klantig att jag slarvade bort den så jag har aldrig testat Capture.

Två fel samtidigt?

Att färgerna i JPEG ser tråkiga och bleka ut kan bero på problem med profiler. Om kameran tex är ställd på att ta bilderna i S-RGB men datorn tror att det är Adobe RGB så blir de bleka.

Prova att nollställa alla inställningar i kameran.

Se till att vitbalansen står på auto. Om du ställt den manuellt eller på ett fast läge (för tex skugga) och glömt ändra tillbaka inställningen så blir de flesta bilder för blå. Bilderna borde bli likadana i RAW när du tittar på dem i kameran men inte nödvändigtvis i datorn.

Det ska inte behövas mycket jobb för att få bra bilder. Du ska få fullt acceptabla bilder i fullauto i JPEG. Har du provat hur bilderna blir i Photoshop Elements? Hur ser de ut om du tittar på dem med det enkla bildprogrammet som följer med Windows? Om de ser konstiga ut även med de programmen så kan faktiskt vara fel på din kamera. Be butiken där du köpte kameran kolla den.

det ser ut som att du bara behöver uppdatera ditt raw-program.
exakt så där ser det nämligen ut med min nya nikon och gamla breezebrowser.
alltså. uppdatera ditt raw-program (om det finns uppdateringar. annars byt program) och sedan ska det inte vara några problem.

ANNONS