Va? Vi har ju redan tagit upp den saken och enats om en slutsats: Att de ÄR olika och att ingen av dem är mer rätt än den andra. Att det är en smaksak vilken av dem man föredrar. Vad är det då jag har missat att reflektera över? Känns mest som om du bara skall ha sista ordet eller har jag fel
Det enda jag ville belysa i mitt sista inlägg var att om du använder LR, Aperture etc så är det INGEN skillnad i arbetsätt eller flöde oavsett om du använder råfiler eller jpg. Att utseendet på bilderna är och förblir olika har vi redan slagit fast. I fallet med just Canon skulle jag inte heller bli så där jätteledsen om jag slapp Canons standardrendering av jpgfilerna. Parametrarna som Canon lagt in tar inte direkt fram det bästa ur bilderna
, enligt min smak vill säga. Du kanske har en helt annan.
Dessutom är det rätt enkelt att skapa egna parametrar i LR för hur programmet skall behandla bilder som default när de importeras. Inte lika enkelt som att göra ingenting givetvis men speciellt svårt är det inte. Dessutom finns en hel del profiler/inställningar tillgängliga i programmet direkt vid installation och ännu fler på webben.....