ANNONS
Annons

Raw+S

Produkter
(logga in för att koppla)

Soorling

Medlem
God dag,
Det är så att jag har precis börjat fotat med Raw+S. När jag sedan för över bilderna till datorn får jag 2 st JPEG filer istället som heter t.ex. IMG_2991(1).jpeg och IMG_2991.jpeg.. Fotar jag rent i Raw så fungerar det att föra över den filen och det blir en .cr2-fil..

Tittar jag i INFO på kameran, som förövrigt är en Canon EOS 40D, så stå det att bilden är tagen i Raw+S. Detta är på min laptop som detta problem uppstår, har inte hunnit prova hemma på min stationära än. Laptop har XP och Stationär har Vista.

Någon som har några idéer varför det blir 2st .jpeg-filer istället för 1 cr2-fil och 1 jpeg fil?

Tacksam för alla tankar och tips !

Mvh /

Tobias Sörling
 
Upptäckte att jag har precis samma problem, fast det ter sig lite annorlunda. Provat fota med RAW+L och då får jag två .JPEG kopior. Fotar jag i RAW så blir det bara en JPEG.

Hittar inte alternativet för flyttbar disk i kameran. Nåt annat tips?
 
Kortläsare

Upptäckte att jag har precis samma problem, fast det ter sig lite annorlunda. Provat fota med RAW+L och då får jag två .JPEG kopior. Fotar jag i RAW så blir det bara en JPEG.

Hittar inte alternativet för flyttbar disk i kameran. Nåt annat tips?

Kortläsare (kostar ett par hundra). Då får du garanterat bilderna överförda i rätt format och slipper förlita dig på Canons och microsofts mjukvaror som ibland krånglar.
 
Så, nu har jag lyckats lösa problemet. Skriver ner hur jag gjorde om det skulle vara fler med samma problem.

Gjorde helt enkelt så att jag förde över bilderna via minneskortsläsare och Bridge till CS3. Fungerar strålande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.