Annons

RAW och TIFF Filer??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Om jag har fattat det rätt så är RAW en råkopia ifrån digitalkameran som är HELT okomprimerad. Om man skall redigera den så måste man konvertera den (TIFF). Vad är då vittsen med att ha RAW istället för TIFF. Även om man har någon plug-in till t.ex Photoshop så att man kan köra RAW så klarar ju inte PS av mer än 16-bit i alla fall.

Vad är skillnaden egentligen??
 
Raw-filerna är inte färginterpolerade så man har större möjlighet att påverka dem efteråt, vid konverteringen. Genom det är de dessutom mindre än tiff-filerna eftersom de inte har tre separata färgkanaler.

Vad syftar du på med att Photoshop inte "klarar mer än 16 bit i alla fall"?
 
Jag läste någonstanns att RAW filer är 32-bitar och att om du Photoshop bara klarar av 16-bit bilder så måste det väll bli lite knas??
Men tycker ni att det är värt att köpa en kamera som klarar av RAW eller är räcker det med TIFF??
 
Photoshop klarar av 16 bitar per kanal. För en RGB-bild är det 48 bitar totalt. Digitalkameror med A/D-omvandlare som ger 16 bitar är nog ännu sällsynta, jag tror att de brukar ligga på 10-12 bitar. Jag gissar att det du pratar om är en kamera med 12 bitar per kanal.

Personligen skulle jag inte köpa en kamera som inte levererade raw-filer, men det är svårt att ge något råd utan att veta vad det är för typ av kamera du letar efter och hur du kommer att använda den.
 
Superfrog skrev:
Men tycker ni att det är värt att köpa en kamera som klarar av RAW eller är räcker det med TIFF??

Finns det såna? som klarar tiff men inte raw?

Varför är Tiff-filerna dubbelt så stora som RAW-filerna? Borde man inte alltid välja RAW före TIFF? saknas nåt i rawfilerna? annars verkar tiff i kameran rätt överflödigt... har jag fått nåt om bakfoten?

/kg som nån dag ska testa A1-raw
 
KGS skrev:
annars verkar tiff i kameran rätt överflödigt... har jag fått nåt om bakfoten?
Raw innehåller bättre information. Det enda skäl jag kan se till att vilja få tiffar från kameran är om man inte vill hålla på och konvertera.
KGS skrev:
Finns det såna? som klarar tiff men inte raw?
Hade du inte haft tre stycken Olympus 3020 nyss? ;-)
 
jimh skrev:
Raw innehåller bättre information. Det enda skäl jag kan se till att vilja få tiffar från kameran är om man inte vill hålla på och konvertera.Hade du inte haft tre stycken Olympus 3020 nyss? ;-)

Nä, tre olika olympusar i Camediaserien... 2000, 3000 o 3030... (+ en 900Z) o det kanske du har rätt i... de hade nog nåt tiffläge... o inget rawläge *s* men det använde jag aldrig såvitt jag minns...

det var först när jag fick Dimage 7:an som jag började leka med manuella inställningar o klura på sånt... *s*

Men då ere alltså en riktig slutsats att nyttja Raw ute i skogen, då får jag plats med fler bilder på kortet o kan göra om dem till stora TIFF när jag kommer hem. Förlustfritt.
 
TIF från kameran är ett värdelöst skämt. Glöm den funktionen en gång för alla.
Den ENDA 'fördelen' den har är att filen är o-komprimerad. Annars är den 'färdigblandad' i kameran med alla konstens regler, bara 8 bitar färg per kanal och mega-stor.
Funktionen finns förstås oftast inte alls i kameror som 300D, 10D, D1x mfl.

RAW-filer är mindre och helt o-påverkade av kamerans skärpe/färg/etc.-inställningar.
Av RAW (12 bit/färgkanal) fixar man ex. Tif-filer med datorn. Dessa kan man göra med 16 bit/kanal (4 bitar i onödan alltså, men nu råkar ex. photoshop inte gilla 12-bitarskanaler) och är efter detta steg fortfarande aldrig komprimerade. RAW-filerna är mindre än hälften så stora som TIF-filerna direkt ur kameran.
 
Vilken tur att man slipper att bråka med tiff bilder i kameran, jag använder uteslutande raw i min D60, och det går inte ens att spara tiff med den. I min gamla kompakt Coolpix så kunde man ta Tiff men då fick man ju vänta en evighet innan man kunde ta nästa bild.
Den största fördelen är sen "mörkrums" jobbet vid datorn, där man kan justera bilderna innan konvertering till tiff.

MAO.....Glöm bort Tiff läge om det finns möjlighet till RAW.

/ Jerker
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.