Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW och NEF i CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej
Kan inte öppna mina NEF-filer (Nikon D300s) i PH CS4.
Inte heller i Bridge fungerar det om man går den vägen.

Har laddat ner senaste versionen av camera raw men kan inte installera den.
AdobeCameraRaw5.0All-081209152938
Då får jag följande varningsruta med följande text

"Installationspaketet kunde inte öppnas. Kontakta programförsäljaren för att bekräfta att det är ett giltigt paket att installera för Windows istaller"

Tips tas gärna i mot så snabbt det går, det bråskar...
mvh ThomasT
 
Har tyvärr ingen lösning. Jag har samma problem själv. Löste det akut genom att ladda hem testversionen av Lightroom.

Funderar på att avinstallera CS4 och sedan installera om det när jag installerat Camera Raw. Kan det funka?
 
hmm...rätta mig någon om jag har fel men är det inte så att man bara lägger till de nya ACR-inställningarna i Adobes/PS pluginmapp...

sen när PS startar läser programmet själv in de nya inställningarna.
 
Jo så har jag också fattat det, men det fungerar inte. Jag kör fast i sista steget med Camera Raw. Den påstår att jag måste stänga Bridge för att kunna fortsätta. Bridge är stängt, jag har även startat om datorn, men den protesterar ändå. Tror du att det kan funka att avinstallera CS4 så länge?
 
Jo så har jag också fattat det, men det fungerar inte. Jag kör fast i sista steget med Camera Raw. Den påstår att jag måste stänga Bridge för att kunna fortsätta. Bridge är stängt, jag har även startat om datorn, men den protesterar ändå. Tror du att det kan funka att avinstallera CS4 så länge?

OM du installerar om CS4 kommer väl den att skriva över CameraRaw med den som följer med i CS4 och då får du ju tillbaka den äldre versionen som du inte vill ha.

Jag har för mig att det funkade så, men rätta mig gärna den som har en annan erfarenhet.
 
Det fixade sig...

Hittade tillslut setup filen till den senaste versionen till Camera raw (5.6). Installerade den och nu fungerar CS4 som den ska. NEF filerna öppnas i camera RAW :)

En annan fråga. Vad heter "Topaz Adjust" på svenska?
 
Om man har en "laglig" och registrerad version av Photoshop så är det bara att klicka på uppdatera så fixar sig automatiskt.
 
Tänk vad enkelt

Visst har man en original, nu vet jag att det bara är att uppdatera.

Tackar
//Thomas
 
Om man har en "laglig" och registrerad version av Photoshop så är det bara att klicka på uppdatera så fixar sig automatiskt.

Man måste dock komma ihåg att stänga PS när uppdateringen körs, annars så går det ju inte. Jag har sett mer än en som inte gjort det och undrat varför det inte fungerar.
 
Man måste dock komma ihåg att stänga PS när uppdateringen körs, annars så går det ju inte. Jag har sett mer än en som inte gjort det och undrat varför det inte fungerar.

Du har rätt, men min dator uppmanar mig att stänga av Bridge och PS, om dom är igång. Vilket dom oftast är eftersom du just "beställt" uppdatering.
 
Om man har en "laglig" och registrerad version av Photoshop så är det bara att klicka på uppdatera så fixar sig automatiskt.

Nu har det löst sig. Jag fick lite hjälp.

Jodå, det är en laglig version, dock inköpt på studentrabatt. Är det någon skillnad (annat än priset) på studentversionen och den till fullt pris? Vore kul att veta eftersom jag funderar på att köpa CS5 till studentrabatt nu när den släpps.
 
Jo så har jag också fattat det, men det fungerar inte. Jag kör fast i sista steget med Camera Raw. Den påstår att jag måste stänga Bridge för att kunna fortsätta. Bridge är stängt, jag har även startat om datorn, men den protesterar ändå. Tror du att det kan funka att avinstallera CS4 så länge?
Du måste göra följand för jag har märkt att Bridge går i bakgrunden!
ctrl+alt+del starta aktivitets hanteran kolla på processer där ser du Bridge "någonting markera och stäng av.
//Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.