Annons

raw nyckelord i extensis portfolio 8

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Jag har en fårga gällande extensis portfolio 8.
Jag vill extrahera mina nyckelord på raw-filerna (.dng) Så att de inte bara ligger på filerna i programmet.
Det är väldigt enkelt att göra detta med jpg-filer. Då högerklickar man och väljer "Embed Properties" så när man kollar på fil-informationen i Photoshop så ligger mina nyckelord där.
Gör man samma sak med raw-filerna får jag ett felmedelande med texten "incorrect format" och väljer jag istället "Extract Properties" går det visserligen men inget händer. Inte på fil-informationen i Photoshop i alla fall.
 
Nä jag har faktist en eos 350d.
Men jag har konvertera cr2-dilerna till dng.
Men kan det ha med det att göra? Vore ju konstigt om extensis inte har den supporten för dng-formatet som har hängt med så länge.
 
Nu har jag försökt med en vanlig cr2-fil och det gick inte heller.
Visst är det shift+ctrl+K man använder för att lägga på nyckelord? Eller ska man använda sig av något annat?
 
Jag brukar älska buggar. För de brukar gå att lösa, men jag har kört fast lite.

Ctrl+K får man ju fram huvudfönstret för nyckelorden. Så det stämmer säkert.

Nu kommer en massa frågor.

Operativsystem? Internminne? Andra program rullande samtidigt? Har du installerat något nytt senaste tiden?

Hade du haft en nyare kamera så hade jag gissat på det som orsak. 350D har ju programmet stöd för, så det räknar jag helt bort.
 
qxziw skrev:
Jag har en fårga gällande extensis portfolio 8.
Jag vill extrahera mina nyckelord på raw-filerna (.dng) Så att de inte bara ligger på filerna i programmet.
Det är väldigt enkelt att göra detta med jpg-filer. Då högerklickar man och väljer "Embed Properties" så när man kollar på fil-informationen i Photoshop så ligger mina nyckelord där.
Gör man samma sak med raw-filerna får jag ett felmedelande med texten "incorrect format" och väljer jag istället "Extract Properties" går det visserligen men inget händer. Inte på fil-informationen i Photoshop i alla fall.

Jag tror att du rör ihop begreppen. "Extract" innebär att Portfolio läser filens metadata medan "embed" innebär att Portfolio skriver metadata till filen.

Jag tror inte att Portfolio kan skriva metadata till raw-filer och därför får du ett felmeddelande.

Läs mer på http://www.portfoliofaq.com.
 
Det fanns ju mest bara information om de älrde versionerna om programmet där.

Är inte det lite konstigt att programmet inte kan skriva det till raw-filer?

Det finns inte någon slags plug-in för detta? Det är vl lite dåligt om det inte går?
 
Är det META ord som kommer ifrån Kameran? Eller sådant du laggt till med Bridge? Eller vad är det för information mer exakt? Var kommer den ifrån?

Jag hånger inte med riktigt längre.
 
Jag frågade på forumet och fick tillbaka att programmet inte hade stöd för att bädda in nyckelord i raw-filer.
 
Hej!
Niklas. Det Henrik försöker göra är att "bädda in" nyckelord från Portfolio i en rawfil, men eftersom man inte kan skriva till en rawfil utan bara konvertera den så fungerar det inte.
Inte ens Photoshop kan skriva till en rawfil.
Tänk dig att du har ett vanligt negativ. Efter framkallningen kan du inte göra mycket mer åt själva negativet och på ett liknande sätt fungerar rawfilen.

Christer
 
Vad jag vet så kan väl photoshop skriva till dng-filer. När man ändrar exponering och färgtempratur ändras dng-filen. Eller konerteras den då?
Är det något format som borde ha plats för nyckelord är det väl vara dng som ska vara fiffigt på alla vis.
 
Hej!
En dng-fil är en konverterad raw-fil.
Ifall du öppnar en dng-fil i Adobe Camera Raw och gör vissa ändringar t.ex. exponering så sparas dom ändringarna i dng-filen om du i "Alternativ för spara" väljer Digitalt negativ. När du nästa gång öppnar dng-filen i ACR finns värdena för dina ändringar där.
Det är samma sak ifall du öppnar en raw-fil i ACR gör ändringar och sen öppnar bilden i Photoshop, men då skapas en fristående "sidecar-fil", xmp-fil, med dina inställningar. Tar du bort xmp-filen försvinner också dina inställningar.
Att inifrån ACR skapa nyckelord som bäddas in i dng-filen låter sig inte göras, ej heller inifrån Portfolio. För att bädda in nyckelord måste du spara bilderna i t.ex. tif eller jpg.

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.