Annons

raw NET

Produkter
(logga in för att koppla)

nikkormat

Medlem
Köpte en D80 och är nöjd och glad...
Ställde enl. rekommendation in den på RAW och plåtade på. När jag sedan förde över bilderna i datorn så kan inte photoshop öppna dem,"känner inte igen tillägget". Förde över de till datorn med nikons medfäljande program. Ska man "hämta in" direkt i Photoshop istället eller vad göra?

Tacksam för hjälp!

En fd envis analogist...
 
Hej!

Har du installerat Adobe Camera Raw? Finns annars att hämta hos adobe.

Edit: Attans tiondelen segare! :)
 
Rekommenderar Photoshop CS2, där är Camera RAW inbyggt från början.. gillar den versionen bättre överlag också :)
 
Jag har aldrig haft några problem med att öppna raw-filerna i Elements 4. Ola, vad för typ av photoshop har du? Den gamla Photoshop CS vertionen kam man inte använda till min D70s även om man hämtar ner plug-in. Inte vad jag lyckades med iaf. Kul att ha CS2 men det kostar en del.
 
nikkormat skrev:
Photoshop 7.0 heter väl min version, installerade för ett tag sedan.
Hade 5.5 innan...

Ola

Tyvärr kommer du inte att kunna ladda ner och använda senaste Camera Raw versionerna med Photoshop 7, dvs din Photoshop fungerar inte med Nikon D80 filer. Adobe låter dig fritt hämta senaste ACR, men bara förutsatt att du använder senaste releasade Photoshop version. Ett sätt att få folk att uppgradera för dyra pengar...

Konvertera dina NEF filer med Nikons programvara, kör ut dem i 16 bitars TIF och öppna dem i Photoshop 7 för vidare redigering.

(Edit: om jag minns rätt finns väl inte full editeringsmöjlihet med 16 bitar i PS7, så du får kanske välja 8 bitar istället, eller konvertera till 8 bitar i PS när editeringsmöjligheterna sätter stopp.)

Mvh/Lars-Erik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.