ANNONS
Annons

RAW/NEF-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

chrisse3

Ny medlem
Jag har en Nikon D70s, tar mycket bilder (i RAW-format) med den och försöker nu greja lite med bilderna i PS CS, men det är okänt format för PS, säger den.
Innan jag formaterade om datorn kunde jag göra om bilderna till jpg, nu fungerar inte ens det längre.

Vilket program använder ni för att konvertera dessa filer för att Adobe PhotoShop CS ska kunna hantera dem?

Tacksam för svar!
 
För att öppna NEF från D70s behövs Adobe Camera Raw version 3.2, och den fungerar tillsammans med Photoshop Elements (3 eller 4) och med Photoshop CS2 (men inte CS). Alternativet är att konvertera till TIFF (med exempelvis Rawshooter Essentials, som är gratis från www.pixmantec.com) och sedan jobba vidare i Photoshop.
 
Tro det eller ej men Google Picasa2 hanterar NEF väldigt bra enligt mitt tycke. Snabbt och smidigt. Tankas gratis från Google.
 
Tack för svar.

Jag bytte till CS2 i går kväll, det fungerade fortfarande inte, får följande felmeddelande:

"Could not complete your request because it is not the right kind of dokument"

Några förslag på vad jag kan tänkas göra för fel?
När jag försöker öppna bilderna med CS2 Adobe Bridge står där att det är Camera Raw Image, så det stämmer ju så långt.
 
chrisse3 skrev:
Tack för svar.

Jag bytte till CS2 i går kväll, det fungerade fortfarande inte, får följande felmeddelande:

"Could not complete your request because it is not the right kind of dokument"

Några förslag på vad jag kan tänkas göra för fel?
När jag försöker öppna bilderna med CS2 Adobe Bridge står där att det är Camera Raw Image, så det stämmer ju så långt.

Du måste ta hem en uppdatering från Adobe! Se Olofs inlägg.
 
Du skall kolla att du har Camera Raw 8BI-fil på 4392Kb installerat. Öppna Program och öppna sedan mappen Adobe/ öppna sedan AdobePhotoshop CS2 och Plugs-ins / och mappen FileFormat. Camera Raw skall ligga i File Formats mappen. ( på PC)

Då fungerar det.

Mikael
 
Senast ändrad:
Och glöm inte att stänga ned och starta om CS2 efter att du kopierat in filen annars hittar den inte... (om du redan har startat cs2 vill säga).
 
TACK ALLA!

NU fungerar det. ;-)

Jag hade startat om CS2 utan resultat, filen låg där den skulle..
Men när jag startade om datorn, sista halmstrået när man testat allt, DÅ fungerade det plötsligt utan problem.
Vad som var fel vet jag inte, förmodar datorn ville trilskas lite, eller så var det som vanligt SBTB bara..

Tack alla!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.