Annons

RAW? Mindre konverterade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

bombhills

Medlem
Hejsan! Jag har just börjat fotografera i RAW-inställningarna på min Nikon D80 och jag har lite frågor om formatet.

Saken är den att när jag bearbetat bilderna i "photoshop - Camera RAW" och sedan konverterat dem till den högsta Jpeg-kvalitén blir bilderna mindre (i Mb) än en vanlig Jpeg bild tagen direkt med kameran.

Exempel:
-Bild från kameran tagen i Jpeg: 3,45 Mb
-En bild tagen i RAW och sedan konverterad till jpeg: 1,50 Mb

För mig låter det som om att den jpeg som kommer från kameran har bättre kvalité eftersom den tar upp större plats. Detta känns ju väldigt orimligt eftersom det pratas så mycket om RAW och hur bra kvalité det blir.
Kan någon förklara detta för mig? Varför tar den konverterade RAW-bilden upp mindre plats? Gör jag något fel med konverteringen?

Tack!

/Hannes

Med min canon 5d mk2 så blir alltid jpg filen som kommer från raw större en vad jpg direkt i kameran blir.

Direkt ur kameran: 7,5 mb
Konverterat från raw: 13,5 mb

Testar du med att fota en bild med kameran inställd på att fånga både raw och jpg? För du jämför väl inte 2 helt olika bilder med olika motiv och olika inställningar?

Om det är samma bild du jämför så kan förklaringen vara att kameran lägger på mer skärpa i jpg-bilden än vad du själv gör i ACR. En skärpt bild blir större än en mindre skärpt. Skillnaden kan blir stor beroende på motiv.

För mig låter det som om att den jpeg som kommer från kameran har bättre kvalité eftersom den tar upp större plats. Detta känns ju väldigt orimligt eftersom det pratas så mycket om RAW och hur bra kvalité det blir.

/Hannes

Vad tycker du själv? Blir din datorkonverterade fil bättre/sämre än den direkt från kameran?

Jag ser skillnad på mina, till fördel för RAW, och mina datorkonverterade JPG blir ganska stora. Jag använder Nikons ViewNX. Den är gratis och jag tycker den är riktigt bra.

Storleken på en Jpg-fil är beroende av komprimeringen. För att testa har jag konverterat en NEF-fil som är 11,8 Mb till Jpg två gånger. Jag använde Capture NX
Första gången valde jag lägsta komprimeringen = högsta kvalitet. Den Jpg-filen blev 6,44 Mb.
Andra gången valde jag högsta komprimering = lägsta kvalitet. Den Jpg-filen blev 236 kB
Så du bör titta på komprimeringen när du sparar i Jpg. Generellt sett välj den lägsta komprimeringen = högsta kvaliteten.

/Leif

Om du väljer högsta kvalite´n (12) när du sparar bilden, blir den verkligen bara 1,5Mb då?
Testa med "Spara som" under Arkivfliken och välj storlek 12 i dialogrutan "Jpeg-alternativ".

Det är inte så att du plockar ut en bild med färre pixlar ur Camera Raw? Man kan nämligen välja hur stor den ska vara...

Tack

Tack för alla svar! Är tyvärr dock inte hemma för tillfället så jag kan inte testa dem än.

@Benjamin:Nej, det är sant, jag tog inte jpeg bilden och rawbilden vid samma "knapptryckning". Jag hade dock samma motiv. Kanske kan det göra skillnad ändå:)

@Iboat: Aha, Jag kommer ihåg att jag ökade skärpan en del, men kanske inte tillräckligt.Ska kolla det när jag kommer hem.

@Rawshooter: Jag kommer ihåg att när jag zoomade in på de båda bilderna så såg jag ingen skillnad. Med ”skillnad” menar du då att raw bilderna inte blir lika ”pixelated” om du zoomar in. (Inte världens bästa förklaring, men jag hoppas att du förstår).
Nikon View NX, Det har jag tror jag. Fick det med kameran, men jag hade ingen aning om att det gick att bearbeta RAW i det programmet!

@Leffe: Capture NX, har hört att det ska vara bra, men har inte orkat lägga pengar på det när jag laddar hem ACR gratis, kanske är det värt det iaf. I ACR får man välja mellan kvalité:
0-12. Där brukar det vara så att 12 är den bästa kvalitén, åtminstone ä det så i PS.

@Js1: Ja, jag valde kvalité 12, så jag blev ganska funddersam, när jag knappt märkte skillnad mellan ”RawJpeg” och vanlig Jpeg. Okej, ska testa det du föreslog.

@Ztenlund: Plockar ut en bild med färre pixlar? Kanske det. Vad innebär det? Och hur ändrar man så att man inte gör det?

Tack för alla svar igen!

Med vänlig hälsning
Hannes

Se bilderna nedan från CS4.
Klicka vid pilen så kommer det andra fönstret upp. Där går det att välja om bilden ska öppnas i full storlek, alternativt större eller mindre än vad kameran levererar.

Bilagor

• crblaha.jpg
    crblaha.jpg
    42.2 KB · Visningar: 483
  • crblaha2.jpg
    crblaha2.jpg
    17.8 KB · Visningar: 481
@Rawshooter: Jag kommer ihåg att när jag zoomade in på de båda bilderna så såg jag ingen skillnad. Med ”skillnad” menar du då att raw bilderna inte blir lika ”pixelated” om du zoomar in. (Inte världens bästa förklaring, men jag hoppas att du förstår).
Nikon View NX, Det har jag tror jag. Fick det med kameran, men jag hade ingen aning om att det gick att bearbeta RAW i det programmet!
Med vänlig hälsning
Hannes

Du bör inte använda den som kom med kameran, den är gammal. Ladda ner senaste från Nikons hemsidan. ViewNX är till för raw-convertering, och den är bra.

Du bör inte använda den som kom med kameran, den är gammal. Ladda ner senaste från Nikons hemsidan. ViewNX är till för raw-convertering, och den är bra.

Okej, nu är det nyaste ned laddat. Hur bär jag mig åt för att komma in i redigeringsläge då? Jag ser nämligen bara att man kan kolla på bilderna.

Se bilderna nedan från CS4.
Klicka vid pilen så kommer det andra fönstret upp. Där går det att välja om bilden ska öppnas i full storlek, alternativt större eller mindre än vad kameran levererar.

Hmm, Det står att jag öppnar bilden i full storlek. Kan fortfarande inte få den att bli större än 1,5 mb

Om det är samma bild du jämför så kan förklaringen vara att kameran lägger på mer skärpa i jpg-bilden än vad du själv gör i ACR. En skärpt bild blir större än en mindre skärpt. Skillnaden kan blir stor beroende på motiv.

Testade att lägga på mer skärpa och plötsligt blev bilden större! Kanske är det så att det som hämmar mig är min brist kunskap.
Någon som vet någon "tutorial" för Raw-konvertering/manipulering?

Testade att lägga på mer skärpa och plötsligt blev bilden större! Kanske är det så att det som hämmar mig är min brist kunskap.
Någon som vet någon "tutorial" för Raw-konvertering/manipulering?

Det beror på att i en skärpt bild finns fler små "detaljer" och komprimeringen kan inte göras lika effektiv. Det är väldigt stor skillnad i vikt på en bild med stora jämna ytor som t.ex. en himmel jämfört med en bild på en skog.

Okej, nu är det nyaste ned laddat. Hur bär jag mig åt för att komma in i redigeringsläge då? Jag ser nämligen bara att man kan kolla på bilderna.

I vänster fönsterkant har du tre smala lodräta flikar, en av dom heter snabbjustering. Där har du verktygen. Redigera bildserna efter behag och konvertera sen alla i en batch.

Varför konverterar man RAW till jpeg överhuvudtaget? Jpeg är ett destruktivt och komprimerande filformat, spara i tiff-format istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar