Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW + Large blir bara JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, låter helskumt. Liksom exemplet med 5D som nämndes ovan. Skulle jag vara dig så skulle jag se till att ladda batteriet helt fullt, formattera kortet(-en) och om möjligt använda ett alternativt minneskort och ladda ner senaste firmware (1.0.9)

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital4/firmware.html

Felet har såklart inget med firmware att göra, men då har du iaf resettat kameran så långt det går.
 
Synd att ni inte läste mitt inslagg. Hade löst en del huvudbryn ;)

I explorer fönstret:
VISA DETALJERAD LISTA
Sorta efter TYP. Bara hälften heter JPG trots de slutar med JPG ändelse
Flytta över JPG typerna till en mapp i skrivbordet
VIPS så blir resterande RAW filer med ny storlek, ändelse och TYP

Det blir så om man inte installerar medföljande drivrutiner utan bara köra på Windows samt fotograferar RAW+JPG.
Fotograferar man vissa i RAW och vissa i JPG så fattar windows det ändå, men INTE RAW+JPG

/Rommél
 
Synd att ni inte läste mitt inslagg. Hade löst en del huvudbryn ;)

I explorer fönstret:
VISA DETALJERAD LISTA
Sorta efter TYP. Bara hälften heter JPG trots de slutar med JPG ändelse
Flytta över JPG typerna till en mapp i skrivbordet
VIPS så blir resterande RAW filer med ny storlek, ändelse och TYP

Det blir så om man inte installerar medföljande drivrutiner utan bara köra på Windows samt fotograferar RAW+JPG.
Fotograferar man vissa i RAW och vissa i JPG så fattar windows det ändå, men INTE RAW+JPG

/Rommél


Jag provade att separera bilderna, men alla bilder fortsätter vara i JPG.
 
Problemet är nu löst. Jag installerade EOS Utility ifrån en medföljande cd-skiva, ett program för att importera bilder.
Programmet lade fram en RAW och en JPEG.

Tack för alla bra funderingar och svar.
 
Och med en lös kortläsare så hade nog problemet aldrig uppstått till att börja med. Det där med att ansluta kameran till datorn verkar bara skapa problem. Bättre att bara koplpa minneskortet direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.