Annons

RAW + Large blir bara JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonRebellen

Aktiv medlem
Hej.
När jag väljer formatet RAW + L, så ska det bli en bild i RAW och en bild i JPEG. Istället så får jag 2st. stora JPEG-filer, och ingen bild i RAW. Vad kan detta komma sig?
För att vara noga på punkterna så har jag en Canon EOS 450D, och har kameran inställd på Tv.
 
Hej.
När jag väljer formatet RAW + L, så ska det bli en bild i RAW och en bild i JPEG. Istället så får jag 2st. stora JPEG-filer, och ingen bild i RAW. Vad kan detta komma sig?
För att vara noga på punkterna så har jag en Canon EOS 450D, och har kameran inställd på Tv.


Vad använder du då för programvara för att föra över bilderna?
Kopplar du kameran direkt till datorn eller använder du någon kortläsare?
 
Om du bara öppnar dom i utforskaren och har inte helt korrekta inställningar gör så här.

* Visa detaljerad lista.
* Sortera efter typ
* Flytta alla som är av typen JPG (ja alla heter JPg, men i beskrivning är hälften endast JPG)
* Nu finns bara icke-jpg kvar och nu kommer explorer att visa dom som RAW filer med rätt storlek etc.

/Rommél
 
Senast ändrad:
Vad heter filerna (inkl ändelser) och vad använder du för program för att se det i? Beroende på hur du ställt in "utforskaren" så kan du behöva markera filen och välja "Egenskaper" för att se det.
 
Vilket läge?

Hej.
När jag väljer formatet RAW + L, så ska det bli en bild i RAW och en bild i JPEG. Istället så får jag 2st. stora JPEG-filer, och ingen bild i RAW. Vad kan detta komma sig?
För att vara noga på punkterna så har jag en Canon EOS 450D, och har kameran inställd på Tv.

Vilket läge har du på kameran när du fotar? Om man har på gröna rutan eller liknande så får man nog inga råfiler tror jag, om så är fallet så är det ju lätt fixat, kör aldrig på auto!
 
Vad heter filerna (inkl ändelser) och vad använder du för program för att se det i? Beroende på hur du ställt in "utforskaren" så kan du behöva markera filen och välja "Egenskaper" för att se det.

Filerna heter:
IMG 1835.jpg
IMG 1835(1).jpg

Jag öppnar bilderna i utforskaren. Men problemet är inte att hitta två filer, problemet är att det inte skapas någon RAW-fil utan istället 2st. Jpeg-bilder.
 
Filerna heter:
IMG 1835.jpg
IMG 1835(1).jpg

Jag öppnar bilderna i utforskaren. Men problemet är inte att hitta två filer, problemet är att det inte skapas någon RAW-fil utan istället 2st. Jpeg-bilder.

Det där ser snarare ut som om du har importerat samma bild två gånger, copy-paste:at filerna på plats, eller liknande.

En lurig sak med Canons kameror är att en del modeller bara skapar RAW-bilder när man använder de "kreativa" moderna (dvs. P, Av, Tv, M och Adep). I de andra (den gröna fyrkanten, etc.) så skapar kameran bara en JPEG-bild.
 
Jag har råkat ut för samma sak på min 5D Mark II. I det fallet var kameran inställd som RAW+ liten jpeg. Det som levererades var dock 2 st små jpg namngivna precis som du skrev.

Det hjälpte inte att ställa om kameran på olika sätt utan det hela slutade med att jag tog ur batteriet och satte i det igen. Därefter så skärpte den till sig. Har inte råkat ut för det igen därefter.
 
Jag har också en EOS450 men har inte haft nåt problem med den inställningen. Däremot kan jag inte läsa över RAW-filerna via kortläsare om jag använder 4GB-SanDisk utan måste gå via den medföljande programvaran. Däremot funkar det alldeles utmärkt med 1GB Transcend-korten i kortläsaren, så ett tips kanske kan vara att prova med ett annat minneskort om du inte redan gjort det?
 
Jag har råkat ut för samma sak på min 5D Mark II. I det fallet var kameran inställd som RAW+ liten jpeg. Det som levererades var dock 2 st små jpg namngivna precis som du skrev.

Det hjälpte inte att ställa om kameran på olika sätt utan det hela slutade med att jag tog ur batteriet och satte i det igen. Därefter så skärpte den till sig. Har inte råkat ut för det igen därefter.

Det här var ju jättekonstigt. Jag provade att ta ur och sätta i batteriet - ta en bild och lägga över dem i datorn. Plötsligt fanns där en JPEG och en RAW-bild. Men när jag provade igen att ett kort såg dök två JPEG bilder upp igen. Några ideér?
 
Jag upprepar frågeställningen: Vilket program använder du för att föra över bilderna?

Skulle också vara bra att veta vilket operativsystem du använder?

Var ser du de "dubbla" filnamnen, på hårddisken efter att du fört över bilderna, i programmet du använder, eller är det i utforskaren när du bläddrar på kameran/kortet?

Beskriv så noga som möjligt hur du går tillväga.

Mvh
Anders
 
Jag upprepar frågeställningen: Vilket program använder du för att föra över bilderna?

Skulle också vara bra att veta vilket operativsystem du använder?

Var ser du de "dubbla" filnamnen, på hårddisken efter att du fört över bilderna, i programmet du använder, eller är det i utforskaren när du bläddrar på kameran/kortet?

Beskriv så noga som möjligt hur du går tillväga.

Mvh
Anders

Jag använder Microsoft Xp Sp2. Jag använder inte något extra program för att föra över filerna. Jag bara ansluter kameran - öppnar utforskaren - kopierar över bilderna ifrån utforskaren till mina dokument och sparar dem där.
 
Jag använder Microsoft Xp Sp2. Jag använder inte något extra program för att föra över filerna. Jag bara ansluter kameran - öppnar utforskaren - kopierar över bilderna ifrån utforskaren till mina dokument och sparar dem där.

OK, och de dubbla filnamnen ser du alltså på minneskortet? Ser du minneskortet som en bokstav, typ "F" eller "G" eller dyker det upp som en "Kamera"?

Jag tycker det verkar mycket märkligt....

Det låter mer som om du kopierar filer till en mapp där redan samma filnamn finns och de då får tillägget med parentes och nummer.

Men det är ju lite knepigt att hjälpa på distans.
 
OK, och de dubbla filnamnen ser du alltså på minneskortet? Ser du minneskortet som en bokstav, typ "F" eller "G" eller dyker det upp som en "Kamera"?

Jag tycker det verkar mycket märkligt....

Det låter mer som om du kopierar filer till en mapp där redan samma filnamn finns och de då får tillägget med parentes och nummer.

Men det är ju lite knepigt att hjälpa på distans.

Jag ser minneskortet som "Kamera".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.