Annons

Raw-konvertering med K20d

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Någon som har testat att konvertera lite RAW-filer med K20?

K10 blev ju helt kaos i t.ex lightroom.

Jag håller på och inhandlar en jättemaxad Macbook pro och tänkte köra Aperture så vore ju väldigt skönt om Aperture funkade bra med K20?
 
Jag kör inte aperture men däremot Adobe Camera RAW med DNG-bilder.

Det blir ju "fel" vitbalans men jag kör alltid med gråkort och ställer in exakt vitbalans både på plats men med DNG-bilderna måste jag ändra vitbalansen i Camera RAW (gråpunkt).

Jag tycker det funkar bra men jag önskar att ACR snart får stöd för uppdaterade PEF då PEF tar mindre plats på minneskortet.

Men jag ska nog ta o testa aperture. Återkommer.
 
Jag har mest plåtat JPEG hittills med K20D och de är mycket bra, men väger också en hel del. DNG väger alldeles för mycket och jag förstår inte riktigt vitsen med dom om de väger 30-40% mer än PEF. Då är det kanske bättre att plåta PEF och konvertera till DNG (lossless) i efterhand. Hur som helst har jag trivts med att plåta JPEG eftersom det var rätt länge sedan och har gjort mig lite mer eftertänksam.
 
DNG har ju fördelen att det inte kräver någon uppdatering av ACR. men det är mkt större o segare att jobba med, vilket inte direkt är en fördel. har även hört rykten om att DNG skulle ge bättre resultat, men jag har inte sett något direkt bevis för det.

så PEF is the way to go....
 
bengt luthman skrev:
DNG har ju fördelen att det inte kräver någon uppdatering av ACR. men det är mkt större o segare att jobba med, vilket inte direkt är en fördel. har även hört rykten om att DNG skulle ge bättre resultat, men jag har inte sett något direkt bevis för det.

så PEF is the way to go....
Fast jag gillar inte pentax raw-konverterare så i nuläget går PEF bort för mig. Jag ska väl kanske testa framkalla lite fler bilder med det men det känns inte riktigt som det har alla smarta reglageuppsättningar som ACR har.
 
Bengt,
Jovisst är det en fördel att DNG är "mer universellt". Dock ska inte filerna behöva vara så här stora. Jag testade att konvertera K20D DNG filer i DNG converter till DNG med lossless compression och filerna krympte från ungefär 22 till 12mb.
 
jo, det är klart att DNG inte är direkt optimalt. jag använder själv PEF, eftersom det är ett smidigare format. PEF är ett komprimerat format, DNG är helt okomprimerat från kameran.

hur filstorlekarna blir i K20 vet jag inget om. men i min K10 skiljer det ungefär 4-6 MB mellan PEF och DNG.

ja, pentax rawkonverterare är ingen hit. jag körde med den ett tag innan uppdateringen till K10 kom, men sen var det raka vägen tillbaka till ACR. mkt smidigare workflow tycker jag.
 
ESS skrev:
Men ingen som testat Aperture ännu alltså?
Jo jag gjorde det nyss..

Tyvärr går Aperture så himlans segt på min MacBook 1.83Ghz med 2GB RAM. I varje fall med DNG-filer ifrån K20D:n (jag har inget att jämföra med).

Nej det blir inte att köra Aperture 2.0 för min del!
 
tobias- skrev:
Jo jag gjorde det nyss..

Tyvärr går Aperture så himlans segt på min MacBook 1.83Ghz med 2GB RAM. I varje fall med DNG-filer ifrån K20D:n (jag har inget att jämföra med).

Nej det blir inte att köra Aperture 2.0 för min del!

hmm, får se hur det går på 2.5ghz mbp med 4gb då... =/
 
ESS skrev:
hmm, får se hur det går på 2.5ghz mbp med 4gb då... =/
När en kompis visade det på sin mbp flöt det på bättre. Så fort jag skulle dra i exposure-reglage oc sådant så blev det sirap.. Tacka vet jag ACR. :)
 
ACR 4.4 och LightRoom 1.4 med stöd för K20D och K200D finns att ladda ner från Adobe nu.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.