Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW konverterare med mer features och mindre kringlull

Produkter
(logga in för att koppla)

-Tim-

Medlem
Hej

Jag ser ju att RAW konverterar har diskuterats om och om igen i forumet och jag har försökt läsa det jag hittat men ändå blir jag inte klok på vad jag skall använda.

Jag är helt ny på RAW hantering och har idag bara Elements 7 men är inte riktigt nöjd.

Idag fotograferar jag jpg +raw och har inget behov av en bildsorterare eller bildeditor eller workflow applikation utan är altså bara ute efter en smidig rawkonverterare för att framkalla enstaka bilder som jag är särskilt nöjd med.

Jag är inte på nivån att jag tror att jag kommer uppleva att de ena eller den andra konverteraren ger ett för dåligt resulktat i bildkvalitet så det är inte avgörande parameter.

Det jag är ute efter är ungefär de reglagen som fins i PSE som att justera ljus, färger, kontrast, skärpa etc, men det jag saknar i Elements är möjligheten att bara påverka ett visst område med hjälp av en suddig mask och möjligheten att påverka individuella färgkanaler. Jag har förstått att detta går i riktiga PS men den är ju så ohemult dyr.

Frågan är altså om det finns något program som altså har lite fler framkallningsfeatures men som är billigare för att de inte har alla "kring-features" som arbetsflöde, sortering, bildeditering etc.

Tack

Tim

Söker du en RAW-konverterare med tyngdpunkten lagd mer på funktion än tingeltangel så kan ju den RAW-konverterare som medföljde kameran vara ett alternativ.

I framtiden kommer jag säkert köpa en ny kamera och få med något spännande program men för ögnonblicket har jag en gammal Konica Minolta 7D och har absolut inget program kvar till den.

RawTherapee ser lite komplicerat ut så här på håll men jag håller på att ladda ned det och skall absolut prova det. Communityn runt verkar vara föredömligt aktiv!

Tack!

Tim

PSE7 Har lagermasker men så vitt jag kan se bara i editorn, inte i raw konverterar delen? Eller är det jag som inte hittat det?

Rawtherapee verkar väldigt bra, tokigt mycket features, även om jag ännu inte hittat några masker i det.

Tim

Om du tror att råkonverteraren i PS CSx gör det du vill så går det bra med Lightroom också. För motsvarande generation har de samma funktioner i råkonverterardelen. Det är bara att tanka ner en testversion från Adobe och se om det duger. Elements har säkert fått lite fler funktioner sedan version 7 också och det finns säkert någon testversion även där. Vad som tillkommit och inte låter jag vara osagt.

Även om du inte behöver alla finesser kring arbetsflöde m.m. så är nog Lightroom för en tolvhundring ganska svårslaget. Det är verkligen ett program att växa i om andra behov kommer. Precis som Martin säger så kan du testa fullversion i 30 dagar utan krav.

Om du är van använda PSE, kanske du helt enkelt skulle inskränka dig till en renodlad raw-konvertering till TIFF med dcraw (sannerligen lullfritt) och bearbeta resulterande fil med PSE.

Är du Nikonfotograf kan jag varmt rekomendera CaptureNX2 för ungefär samma peng som Lightroom.

http://rawtherapee.com/ som nämndes tidigare är annars en av dom mest flexibla rawkonverterare och dessutom gratis, fast den är relativt seg ibland.

/Karl

Tack för alla svar!

Jag skall ladda ned Lightroom och labba runt i morgon, den har absolut ett överkommligt pris. Men är vi överens om att man i Lightroom kan maska ut områden där justeringar skall apliceras och att det inte går i Rawtherapee eller är det jag som inte hittar rätt?

Tim

Tack för alla svar!

Jag skall ladda ned Lightroom och labba runt i morgon, den har absolut ett överkommligt pris. Men är vi överens om att man i Lightroom kan maska ut områden där justeringar skall apliceras och att det inte går i Rawtherapee eller är det jag som inte hittar rätt?

Tim

Det kan jag inte svara på men CaptureNX2 kan göra det.

/Karl

Tack för alla svar!

Tim

Lightroom har justerings penslar där du kan lägga på en justering selektivt. Penseln har lite av auto mask funktion för att inte kladda för mycket.
Du kan inte måla bort det du målat dit som man kan i en lagermask men du kam backa i historiken och börja om.

Lightroom har justerings penslar där du kan lägga på en justering selektivt. Penseln har lite av auto mask funktion för att inte kladda för mycket.
Du kan inte måla bort det du målat dit som man kan i en lagermask men du kam backa i historiken och börja om.

Det går visst att måla bort det man målat dit.

Tyvärr är det ju ingen Nikon utan en gammal Konica Minolta 7D men det låter bra med Lightroom, mitt intryck var att man inte hade justeringspenslar där men det skall bli spännande att prova!

Kan man överleva utan lager och redigering på pixelnivå så fixar nog Lightroom det mesta....både att måla på och att måla av. För egen del är det 90 procent LR och sedan några prettoprojekt som jag lägger alldeles för mycket tid på i PS....

Prova du lite LR Tim och berätta gärna för oss hur du upplever programmet! Eller andra program som du provar. Alltid kul att jämföra.

Jag gillar ju Lightroom men när trådskaparen inleder med att skriva:

Idag fotograferar jag jpg +raw och har inget behov av en bildsorterare eller bildeditor eller workflow applikation utan är altså bara ute efter en smidig rawkonverterare för att framkalla enstaka bilder som jag är särskilt nöjd med.

så är det ju precis Lightroom han inte vill ha!

Med den beskrivningen borde väl Elements vara ett gott val - skulle bli förvånad om inte redan den version som TS kör har alla de verktyg som efterfrågas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar