Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw ---> jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

luri

Ny medlem
Gaaahhh..
Lider av teknikdyslexi och borde definitivt inte ha köpt en systemkamera men nu är det gjort och bort har jag mig gjort.

På ngt vis har jag lyckats ställa in att bilderna ska fotas i Raw-format (?) vilket gör att det inte går att öppna dem. Min gamla burk surrar för fullt och försöker förtvivlat jobba upp fotoshop för att vara till lags och visa bilderna. Misstänker att jag har en gammal version. Misstänker också att en ny version skulle vara en alldeles för tung börda för min vän här.

Jag behöver bilderna NU.
Detta är bilder från ett julbord med jobbet som inte behöver vara i bättre kvalité än att det går att identifiera gästernas ansikte (för ev framtida utpressning).
Finns det ngn möjlighet att ändra formatet på dem på ett enkelt sätt?
I kameran? På datorn?

Hjääälp!
Hoppas det finns ngn vänlig själ där ute som kan förbarma sig över mitt, för mig, Stora problem?

ps. det där om utpressningen skrevs med glimten i ögat
ds. ovanstående skrev jag i förebyggande syfte i fall ngn utan känsla för ironi sitter på detta forum.

ps

skrev jag jpg?
Enda jag kom på så här på rak arm.
Vad som helst som är användarvänligt menade jag ju förstås..

skrev jag jpg?
Enda jag kom på så här på rak arm.
Vad som helst som är användarvänligt menade jag ju förstås..

Du måste ha en råkonverterare i ditt bildprogram. Om kameran är av ny modell och programmet av gammal så är det inte säkert att programmet stöder råformatet i din kamera. Antingen kolla om det finns uppdateringar till ditt program eller köpa nytt program.

Vilken kamera och vilken version av Photoshop har du?

... inte säkert att programmet stöder råformatet i din kamera. Antingen kolla om det finns uppdateringar till ditt program eller köpa nytt program...
Oftast när man köper en dslr så skickar tillverkaren med en cd-skiva med råkonverterare som passar för just den kameran. Att köpa/använda Photoshop är onödigt.

Faststone image viewer eller Irfanview är två gratisprogram som kan konvertera dina råfiler till jpeg utan att kräva någon värstingdator.

På ngt vis har jag lyckats ställa in att bilderna ska fotas i Raw-format (?)

Teknikdyslektiker eller inte så finns det hjälp...

Jag skulle vilja slå ett slag för ett program som heter Lightroom. Man kan testa det gratis i 30 dagar (tror jag), så det skulle i alla fall kunna hjälpa dig i det här fallet. Vem vet, efter det så kanske du är fast och fortsätter med programmet.

Lightroom gör att du kan hantera massor med bilder, oavsett om det är RAW eller jpeg. Det tillåter att du gör en hel del inställningar på bilder, som beskärning, räta upp horisonter, ändra exponeringen, konvertera till svart-vit et.c. (RAW-formatet är mer förlåtande, vilket för att du kan göra betydligt mer förändringar innan du tappar detaljer, jämfört med om du fotar i jpeg.)

Tricket är att du kan välja ut ett antal bilder, jobba med dom inuti Lightroom, och sedan exportera dom. Då, och först då, skapas ett antal jpeg-bilder som har exakt den storlek och kvalité som du vill ha. Det är då också möjligt att bestämma exakt hur filerna ska namnges (Julfest-1.jpg, Julfest-2,jpg) etc.

Konverterare

DNG Converter är så vitt jag minns gratis att ta hem från Adobe, om du vill hålla dig till deras produkter. Då kan du dessutom behålla det stora bitdjupet från RAW-filerna, och ändå kunna redigera bilderna i din äldre version av Photoshop.

Tror t.o.m GIMP klarar jobbet.
Visst är Lightroom bra för ändamålet men ställer vissa krav på dator och användare (inlärningstid).
Ställ om kameran till JPG om det duger med direkt-ur-kameran-bilder.

På D90 kan man gå in i retuscheringsmenyn och göra RAW-bearbetning och få ut en jpg på minneskortet.
Vet inte vad du har för kamera men det är väl inte otroligt att det går.

Tror t.o.m GIMP klarar jobbet.
Visst är Lightroom bra för ändamålet men ställer vissa krav på dator och användare (inlärningstid).
Ställ om kameran till JPG om det duger med direkt-ur-kameran-bilder.

Gimp i sig har inget stöd för rawfiler, men det finns flertalet råkonverterare som erbjuder viss integration med gimp.

Alltid tråkigt när någon registrerar sig, ställer en fråga som är JÄTTEVIKTIG OCH SUPERBRÅTTOM och sedan får snabb hjälp från fotosidans medlemmar men aldrig hör av sig med feedback eller tack....

Jag tror vi kan glömma den här tråden.

Ingen som nämner Picasa. Ytterst smidigt och duger perfect till detta och gratis.
Använder det själv för att tagga personer i bilder, samt att min fru och barnen gillar det för att bläddra bland alla bilder som till 95% är raw filer (.nef).
Lätt att exportera också.

Däremot ytterst begränsat för att justera och redigera bilder, men det har man Adobe programmen till.

Raw - jpg

Jag är ytterst tacksam för denna tråden, även om inte trådskaparen tackat så gör jag det.

Har en Canon EOS 500 D och har mest fotat direkt till JPEG (L), men funderar på att gå över till att fota RAW alternativt RAW + jpeg. Men jag antar att som någon sade det ingick någon form av konverterprogram på den skivan som medföljer kamerahuset?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar