Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW+JPG blir ej kopierad till HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunedan

Aktiv medlem
När jag tar bilder på RAW+JPG och ska kopiera in bilderna i datorn blir endast RAW bildern a kopierade ocj JPG. Jag använder usb kabel då jag inte har en ortläsare om det nu skulle göra någon skillnad? Det har fungerat förr, jag har testat uppdatera drivarna från canon.
Någon som vet vad det kan bero på?

Canon 400D
 
Senast ändrad:
När jag tar bilder på RAW+JPG och ska kopiera in bilderna i datorn blir endast RAW bildern a kopierade. Jag använder usb kabel då jag inte har en ortläsare om det nu skulle göra någon skillnad? Det har fungerat förr, jag har testat uppdatera drivarna från canon.
Någon som vet vad det kan bero på?

Du är inte särskild informativ. Vilken kamera använder du?
 
Jag skulle råda dig till att köpa en minneskortsläsare.
Det är bara dumt att slita på systemkameran.
Någon annan än mig myntade uttrycket "Din kamera är den dyraste minneskortsläsare som finns"

Slita på kameran!? Jag har köpt kameran för att den ska användas och inte samla damm. Vad slits? gummiskyddet och kontakten?
Detsamma blir ju att ta bort minneskortet hela tiden.

Nä enda anledningen att använda extern minneskortläsare är att det KAN gå snabbare. Batteriförbrukningen är rätt försumbar och risken att man måste använda kameran medan man tankar ner bilderna är rätt liten den med.

Glömde mitt svar på frågan. Har du installerat drivrutinerna du fick med kameran?

/Stefan
 
Hej!!!


Det var kul att kameran ses som den dyraste kortläsaren;)

Jag är eller snarare var emot att använda kameran som kortläsare!
Men det som jag tycker om idag är att det går förbannat smidigt att läsa in bilderna och dom lägger sig alltid i en ny mapp enligt datum som bilden togs, har dock blivit rädd några ggr då "hövvet" inte lärt sig att byta mapp som datorn gör:)
Enda nackdelen som jag ser det idag är endast att, den ligger och drar ström från batteriet vid överföringen... Tycker det är uselt att dom inte löst så att kameran kan få ström via usb´n under överföringen.
Men det är nog bara jag & vännen Fredric som tycker det?

Men tillbaks till frågan?

Har du pratat med CANON supporten, alt affären?
Tycker du skall börja där, så dom får betala tillbaka litet kunskap!

Annars gör bägge mina inte som din?

Har en 450:a & 5.2:a bägge fungerar klockrent? vid just RAW+JPG?


Ha de gött

M
 
När jag tar bilder på RAW+JPG och ska kopiera in bilderna i datorn blir endast RAW bildern a kopierade ocj JPG. Jag använder usb kabel då jag inte har en ortläsare om det nu skulle göra någon skillnad? Det har fungerat förr, jag har testat uppdatera drivarna från canon.
Någon som vet vad det kan bero på?

Canon 400D


Troligen finns det två USB-lägen även på Canon, på Nikon finns det det och då uppträder det där felet i det ena av dom. Har för mig att de heter PTP och Masstorage. I det senare uppträder kameran som en extern hårddisk och i det första kan du styra kameran från en dator. Masslagringsläget gör att du kan dra och släppa filerna som du vill, PTP gör att du importerar via Windows gränssnitt som inte klarar av att få över alla filformat. Ändra USB-läget, använd ett annat överföringsprogram... eller använd kortläsare. Kortläsaren är snabbare och du kan använda kameran under tiden om du har extra minneskort.
 
Jag hade liknande problem i XP, med kabel, fast med EOS 350D.

Efter att jag installerade 'Canon Camera WIA Driver' och såg till att kameran stod på 'Skrivare/PTP' så fungerade det.

Att använda kortläsare för mig känns onödigt, för så hemskt mycket snabbare är det inte. Givetvis ett tycke från person till person, men jag kan hämta en kopp kaffe under tiden jag för över ett par hundra bilder. Det stör inte mig. ;)

Kan tillägga till efterkommande sökningar att detta fungerade direkt i Windows 7.
 
Jag använder kortläsare eftersom:

Jag laddar ur bilder samtidigt som jag påbörjar nästa kort och vill således inte låsa upp kameran under den tiden som det tar.
Således så kan man snabbt börja titta på bilderna efter sessionen

Jag har bara ett batteri och behöver kraften under fotosessionen.

Jag tar oftast bara med mig minneskorten hem från studion och sköter bildredigeringen hemma
 
Det brukar vara något med Windows som inte förstår att två bilder med samma namn inte är samma bilder.
Jag kör med EOS Utility. Känns som att frånvaron av krångel då har sparat mer tid än vad det skulle gjort om jag skule flyttat korten till en kortläsare hela tiden.
 
Jag tar oftast bara med mig minneskorten hem från studion och sköter bildredigeringen hemma
Ja, det är ju helt klart individuellt. Ovan var iofs. speciellt klockren som visar att det kanske mer har med hur man jobbar.

Det brukar vara något med Windows som inte förstår att två bilder med samma namn inte är samma bilder.
Rätta mig gärna men är det inte två bilder som sparas samtidigt, med olika namn, BILD.jpg & BILD.cr2?

Jag kanske har missuppfattat något och vill gärna få så mycket som möjligt förklarat för mig isåfall. Rokkie som man är...
 
Jo, men någon har förklarat för mig att Windows försöker vara så slugt som möjligt (hrm), och tycker då att bild.jpg är väldigt likt den i RAW-bilden inlagda bild.jpg (förhandstittarbilden, kodad i jpeg, ligger tydligen inuti RAW-bilden), och därför tycker Windows att det är meningslöst att lägga in samma bild två gånger.

Jag vet inte exakt. Jag kör alltså EOS Utilities, via kabel till kameran, och då slipper man bry sig om såna futtiliteter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.