Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW + JPEG blir bara två JPEG ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Sandén

Ny medlem
Jag köpte nyligen en 350d och skulle i dagarna börja fota lite RAW. Med inställningen på endast RAW går det fint och .cr2 filer skapas på minneskortet.

Däremot om jag ändrar till RAW + JPEG skapas två JPEG-bilder med samma namn! Hur kommer detta sig? Vad har hänt med RAW-filen?

Jag kopierar över filerna manuellt i Windows XP.
 
Jag har noterat samma sak. Misstänker att windows egna importering från kameran inte klarar av det formatet? Däremot funkar det för mig om jag kör Canons program för hämtning, alternativt hämtar filerna genom en kortläsare.¨

EDIT: Insåg nu att jag bara kört på RAW, utan JPEG, när jag kört med kortläsare.
 
Senast ändrad:
Lugn bara lugn.. jag erfarade det också med min 350D och det stämmer att det blir så om man använder den inbyggda USB-massdrivern i WinXP.

Det fungerar dock alldeles utmärkt om man använder den mjukvara som följer med kameran för att föra över bilderna.

Har testat det med båda RAW och RAW + JPEG.
 
Så trevligt. Jag ska ta och installera Canons mjukvara. Men lite lurigt av XP... Att hitta RAW-filen när man bara fotar i RAW men inte när man kör kombinerat RAW+JPEG.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.