Annons

Raw i windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Amenslupus

Medlem
Köpte nyss en canon 60D , upgraderade eos utility eftersom den inte hittade den , nu verkar allt funka bra förutom, windows vögrar visa de nytagna fotona i raw, jpg går helt utmärkt, windows 7 64 bitar. Försökt leta på canons hemsida, men den strular enormt och jag är arg så jag studsar

Köpte nyss en canon 60D , upgraderade eos utility eftersom den inte hittade den , nu verkar allt funka bra förutom, windows vögrar visa de nytagna fotona i raw, jpg går helt utmärkt, windows 7 64 bitar. Försökt leta på canons hemsida, men den strular enormt och jag är arg så jag studsar

Menar du windows bildvisningsprogram eller menar du att ikonerna i windows saknar tumnaglar? Kan du se bilderna korrekt i andra bildvisningsprogram?

Jag brukar rekommendera Faststone Image Viewer. http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Det förenklar saker och ting och det går att lägga in i inställningarna att öppna bilderna i DPP eller Photoshop för redigering och konvertering.

Raw filerna är inte till för att visas direkt. De är negativ. Finns dock drivrutin för att visa tumbageln inbäddad i filerna. Rekommenderas inte då detta får hårddisken att jobba hårt varje gång du öppnar en mapp. Skaffa Lightroom eller liknande program istället. Finns gratisprogram såsom picasa

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Problemet är att jag inte kan förhandsvisa dem ELLER öppna dem för redigering i varken digital photo professional som höngde med ELLER photoshop Faststone klarar de galant däremot >< Jag kan därmed inte öppna dem i professionella redigerings program

Har du provat uppdatera Camera Raw för Photoshop? Nya releaser brukar innebära stöd för nya kameror, jag har inga problem att öppna mina RAW-filer från min 60D i Photoshop.

Om du menar att du inte kan se tumnaglar i windows så beror det på att det för nuvarande inte finns stöd för det i 64bit, fungerar bara i 32bit (om det inte kommit nån uppdatering som jag missat).
Men du skall naturligtvis kunna se RAW-filerna i Canons medföljande program som tex Zoombrowser.

Problemet är att jag inte kan förhandsvisa dem ELLER öppna dem för redigering i varken digital photo professional som höngde med ELLER photoshop Faststone klarar de galant däremot >< Jag kan därmed inte öppna dem i professionella redigerings program

Du kan inte ha uppgraderat DPP med den version som du fick med på skivorna, för då skulle det definitivt ha fungerat. Så problemet är det samma för både DPP och Photoshop, du måste uppgradera programmen till senaste version.

För Photoshop går du in under menyn "Hjälp" och väljer "Uppdateringar..." så letar den rätt på rätt versioner åt dig, tänk dock på att du måste ha CS5 för att det skall fungera (äldre versioner av Photoshop stödjer inte 60D).

Canons programvara hämtar du enklast här: http://www.canon.se/Support/Consume...Digital_SLR/EOS_60D.aspx?type=download&page=1

Tyvärr stödjer inte Canons RAW codec 64 bit versionen av Windows 7, så jag föreslår att du fortsätter med FastStone för bläddring och gallring av bilder.

Att det inte funkar med DPP verkar helt mysko.
För att få det att funka med PS måste du antagligen ladda ner och installera rätt version av Camera RAW.

Petter ...

Vad är det som inte funkar? Jag använder DPP (3.10) i Win 7 64 bitars och upplever att det funkar hur bra som helst.. Funkade bra också med 3.8.

Det som inte fungerar med Canons RAW codec är att visa tumnaglar i Explorer och fullstora bilder i Windows fotovisare, RAW codec har inget med Canons egen programvara att göra.

Men nu har Microsoft tydligen släppt en egen RAW codec som stödjer Canons råfiler, så problemet är löst.

Till Intels stora förtret så var det AMDs 64-bitarsvariant som blev den populära, så Intel fick snällt kopiera den till sina processorer också.

MSs codecs fungerar kanon, tack för tipset.

/Karl

Det som inte fungerar med Canons RAW codec är att visa tumnaglar i Explorer och fullstora bilder i Windows fotovisare, RAW codec har inget med Canons egen programvara att göra.

Men nu har Microsoft tydligen släppt en egen RAW codec som stödjer Canons råfiler, så problemet är löst.

Aha!

Petter ...

Raw filerna är inte till för att visas direkt. De är negativ. Finns dock drivrutin för att visa tumbageln inbäddad i filerna. Rekommenderas inte då detta får hårddisken att jobba hårt varje gång du öppnar en mapp. Skaffa Lightroom eller liknande program istället. Finns gratisprogram såsom picasa

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Förrutom prestandan, varför är det inte bra att få se vad det är för bild redan i windows?

Tumnaglarna cachas för övrigt så det är bara nya filers tumnaglar som genereras. Eller genereras förresten, windows plockar ut jpg-delen av RAW-filen och skalar ner den.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto