ANNONS
Annons

Raw i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du öppnar en raw-fil med PCS så ska den automatiskt öppnas i raw-plugin programmet. Där kan du ställa in vitbalans, vitpunkt, svartpunkt, exponering etc. etc.
Om detta program inte öppnas automatiskt så får du ladda ner den senaste plug-in mojängen från Adobes hemsida.
Har du installerat Nikon View på din dator så måste du ta bort den plug-in som ligger i app/cs/plu-ins/adobe photoshop only/file formats

(se tidigare tråd i photoshop forum)

Lycka till!

så här ska fönstret se ut i photoshop:

Bilagor

• skarmdump.jpg
    skarmdump.jpg
    24 KB · Visningar: 892
Pratar vi om samma förfarande i Photoshop CS. Använder ni original RAW-konverteraren eller använder ni nikons egen raw-plugin?

Vilken av dessa ger dåligt resultat jämfört med Nikon Capture?`Det borde ju inte vara någon skillnad med Capture Editor och Nikons RAW-plugin för det är samma tillverkare.

I vilket fall som helst så när jag tar bort den som ligger i Importera/exportera så blir det rätt.
Men om jag tankar hem Nikon RAW-plugin från Nikon's sida så får jag felmeddelande. Couldn't find bla bla NEFLibrary2.dll.

Någon som vill göra en gärning och skicka mig en RAW-fil?

JAg änvänder själv Photoshop CS och har installerat Camera RAW till den. Ser bra ut vad gäller valmöjligheter mm, men tyvärr har jag ingen RAW-fil att testa den med.

Någon som kan hjälpa mig och skicka mig en sådan fil via min mail? Alltså inte JPEG eller något annat format utan RAW (NEF).

ps. bilden får gärna ha höga kontraster, alltså skarpa gräner mellan svart och vitt, eftersom det kan uppstå en del problem som bör åtgärdas i dessa områden ds.

Hur profiler hanteras i PS/RAW

Jag har börjat kolla hur RAW-filer från Minolta (.MRW heter dom) funkar i PS, men är lite konfunderad över hur PS visar dom.
Min erfarenhet är att Internet Explorer visar Adobe betydligt blåare än om jag har konverterat till sRGB. Detta brukar PS ta hand om, så i PS ser de likadana ut.
MEN då jag tittar på .MRW-bilderna i PS (både i file-browsern och i RAW-konverteraren) så ser de blåaktiga ut, som de brukar se ut i IE.
MEN då blir det ju svårt att anpassa konverteringen... ???
Nån som har koll på det här?

/Christer

Christer: Jag tror att det kanske handlar om att du har bilden i en annan färgrymd än sRGB, t ex Adobe RGB. Om man jobbar i andra färgrymder än sRGB så måste man konvertera till sRGB innan man exporterar till webben. Vissa visningsprogram visar också allt som sRGB, oavsett vilken färgrymd bilden har. Så har jag fattat det i alla fall. Någon som vet någon bra sajt som har mera info om färgrymder?

Tack,

men det visste jag.
Men PS brukar visa rätt eftersom PS, till skillnad från IE, använder den aktuella profilen vid visning.
Det problem jag har är att PS för RAW-filer inte tycks använda profilen plötsligt! Och då blir det svårt att färgkorrigera!
???

/Christer

Har du konfigurerat PS att fråga om profilval vid konflikt mellan working space och den aktuella bildens profil?

Nu ska jag ärligt säga att nu mår jag inte bra alls. Nu har jag suttit och pillat med Nikon Capture och ACR (Photoshop RAW) och jag kan ärligt säga att inget hänger ihop alls. Den ena bilden efter den andra ser helsjuk ut i Capture medan den andra ser dålig ut i ACR.

Är det en så ny teknik så vi måste acceptera detta hemska resultat eller ska man helt enkelt strunta i RAW, få allt rätt i kameran och se lycklig ut. =)

Kolla in denna bilden nedan.
Till vänster Photoshop RAW och till höger Nikons Capture Editor. En bild som är överexponerad i kameran med 2 steg och sedan tillbaka igen i respektive program.

Ni kan se dom i lite större format här:

Photoshop
http://www.dpfoto.com/images/brandbil_photoshop.jpg

Nikon Capture
http://www.dpfoto.com/images/brandbil_capture.jpg

Bilagor

• dsc_0361_small.jpg
    dsc_0361_small.jpg
    47.3 KB · Visningar: 610
Senast ändrad:
Re: Någon som vill göra en gärning och skicka mig en RAW-fil?

david_hakansson skrev:
JAg änvänder själv Photoshop CS och har installerat Camera RAW till den. Ser bra ut vad gäller valmöjligheter mm, men tyvärr har jag ingen RAW-fil att testa den med.

Någon som kan hjälpa mig och skicka mig en sådan fil via min mail? Alltså inte JPEG eller något annat format utan RAW (NEF).

ps. bilden får gärna ha höga kontraster, alltså skarpa gräner mellan svart och vitt, eftersom det kan uppstå en del problem som bör åtgärdas i dessa områden ds.

Tyvärr David, jag har provat både från min företagsmail och från Yahoo, båda gillar inte filer så stora som över 5mb, jag får nog ta till bax det där med att jag kan skicka dig en... :/

Tack till Ingvar som lyckades skicka mig en NEF-fil. Tack även till Mikael som gjorde ett gott försök (sorry att min ftp var felinställd!).

Lyckades få bort den kromatiska aberrationen helt och bilderna blev jätttebra. Med andra ord så är det fritt fram att köpa Nikon D70 nu! :)

NEF-bilder

Knäpparbilder för PRIVAT användning (läs testning)
finns nu uppladdade på FTP server 81.226.179.33.
Här kommer att finnas bilder från 18-70gluggen 10mm gluggen och även Sigmas kopia. Som sagt knäpparbilder.

Jag kör PS 7 och det enda jag kan justera via RAW i PS är exponering och vitbalans. Är nåt galet, eller missar jag något här? Får dessutom bara se en liten del av bilden i en liten ruta när man justerar... innan bilden öppnas alltså.

Har kört både med och utan nikons egna pluggar.. med samma resultat.? :/ Hjälp mig någon? :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar