Annons

Raw i photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bellafella

Medlem
Hej ! Jag har Photoshop Elements 6.0 och har testat att fota raw med min kamera men när jag ska lägga in fotot i photoshop så står det att inte filen stöds ? Det borde väll den göra ? Någon som vet varför det inte funkar ? :(

Hej ! Jag har Photoshop Elements 6.0 och har testat att fota raw med min kamera men när jag ska lägga in fotot i photoshop så står det att inte filen stöds ? Det borde väll den göra ? Någon som vet varför det inte funkar ? :(

Kan vara så enkelt att att din kamera är så mycket nyare än din version av Photoshop Elements att RAW-filerna från din kamera ej kan läsas av programmet. Men du kan ju använda den programvara som följde med kameran för att konvertera RAW-filen till TIFF- eller JPEG-format om du inte väljer att uppgradera till Elements 9.

man kan tro att adobe o nikon tex hör ihop..för nästan varje ny kamera modell släpps, finns det ett nytt program att köpa som du måste ha för den nya kameran om man kör raw.

man kan tro att adobe o nikon tex hör ihop..för nästan varje ny kamera modell släpps, finns det ett nytt program att köpa som du måste ha för den nya kameran om man kör raw.

På sätt och vis har du rätt.
Eftersom Raw inte är ett standardformat utan är unikt för varje kameramodell så måste det finnas anpassningar varje gång det kommer ut en ny kamera.......
Sedan kan man ju tycka att Adobe skulle kunna komma med en ny CameraRaw uppdatering även till äldre programversioner, men det tjänar man ju inga pengar på.

Det finns alltid "Walk arounds"
http://forums.adobe.com/message/1938669#1938669

Jag vet dock inte om detta funkar med Elements 6 och senaste ACR 6.3 men värt att prova.

Tråkigt med Adobes Installers som skall kolla allt i din dator innan dom går med på att uppdatera eller uppgradera. Denna typen av frågor förekom nästan aldrig för 10 år sedan, då fick man installera och konfigurera manuellt.

Det finns alltid "Walk arounds"
http://forums.adobe.com/message/1938669#1938669

Jag vet dock inte om detta funkar med Elements 6 och senaste ACR 6.3 men värt att prova.

Tråkigt med Adobes Installers som skall kolla allt i din dator innan dom går med på att uppdatera eller uppgradera. Denna typen av frågor förekom nästan aldrig för 10 år sedan, då fick man installera och konfigurera manuellt.

NEJ den passar inte, det är bara att läsa på Adobes hemsida.
ACR 6.3 är inte kompatibel med tidigare versioner av Elements än Elements 9.
Att komma med råd som inte fungerar är ingen bra idé........
Enda vägen att gå om det inte ska kosta pengar, (tyvärr), är att ladda ner Adobe DNG konverter och sedan konvertera raw-filerna till DNG format och sedan öppna i rawkonverteraren i Elements av äldre version.

NEJ den passar inte, det är bara att läsa på Adobes hemsida.
ACR 6.3 är inte kompatibel med tidigare versioner av Elements än Elements 9.
Att komma med råd som inte fungerar är ingen bra idé........
Enda vägen att gå om det inte ska kosta pengar, (tyvärr), är att ladda ner Adobe DNG konverter och sedan konvertera raw-filerna till DNG format och sedan öppna i rawkonverteraren i Elements av äldre version.

Har du provat att installera manuellt?
Inte säkert att Installerprogrammet från Adobe funkar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto