Annons

RAW i Photoshop 7.0?

Produkter
(logga in för att koppla)
NC 4 är ett mycket bra program med fler funktioner än gratisprogrammet Rawshooter. Men det är extremt långsamt jämfört med RS om man inte har en toppdator.

Men jag använder båda. När det ska gå snabbt och lätt använder jag Rawshooter. När jag vill vara lite extra noggrann och pilla lite öppnar jag råfilen i Capture.

Båda har sina fördelar. Det bästa av båda världar är C1 Pro - men den kostar några tusen kronor...

Slowfinger skrev:
NC 4 är ett mycket bra program med fler funktioner än gratisprogrammet Rawshooter. Men det är extremt långsamt jämfört med RS om man inte har en toppdator.

Men jag använder båda. När det ska gå snabbt och lätt använder jag Rawshooter. När jag vill vara lite extra noggrann och pilla lite öppnar jag råfilen i Capture.

Båda har sina fördelar. Det bästa av båda världar är C1 Pro - men den kostar några tusen kronor...

Själv använder jag PS CS2 för det mesta (en vanesak), mindre ofta RS, sällan NC 4.2 just p.g.a. slöhet.

C1 Pro är faktiskt mycket bra, med litet udda gränssnitt dock, och ger bra redigeringsmöjligheter och kvalitet.
Samtidigt skapar C1 en enorm cach map på hårddisken. 300 MByte är ganska "normal" för det, men då är programmet snabbt också.
Inlärningskurvan är hög (tar lång tid att vänja sig med).
Jag testade också Corel PaintShopPro X (10). Det har en löjlig RAW hanterare och programmet är fullt (skall vara med stora FULLT) med buggar. Skulle inte rekommendera, fast det är ganska billigt jämfort med andra.
RS läser inte DNG filer och det gör inte C1 heller. En stor nackdel.

Slowfinger skrev:
Mina bilder öppnas automatiskt i PS utan att jag behövt göra några inställningar...
Ja, men när du installerade PS kryssade du för de filformat som öppnas automatiskt, JPG, RAW TIFF etc.
Hade du installerat andra bildvisare/redigerare som frågar efter fil associationer och inte avmarkerat JPG, RAW NEF TIFF etc. så kommer PS inte ihåg dem. Världsmästare för att ändra associationer är ACDSee.

/Fred

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto