Annons

RAW i Photoshop 7.0?

Produkter
(logga in för att koppla)

TROX

Medlem
Är det någon som vet var jag får tag på på det som behövs för att jag ska kunna bearbeta RAW-bilder i PS 7.0?

//TROX

Nikons dåliga plugin kommer väl upp automatiskt om du har installerat Nikon View eller Picture project har jag för mig.

Men du kan bara justera vitbalans och exponering där. Camera raw finns inte till PS 7 tyvärr...

Däremot finns den i PS Elements 3.

Camera Raw fanns förut som köpa-till-produkt till PS 7.

Den varianten har dock slutat uppdateras sen länge så har man en nyare kamera kan man inte använda den. Jag tror inte heller produkten finns till försäljning längre.

Mitt tips: Ladda hem utmärkta gratiskonverteraren Rawshooter från www.pixmantec.com

Där framkallar du bilderna och justerar rawfilen. I rawshooter kan du sedan låta öppna bilden i Photoshop 7 och göra eventuella finjusteringar. Inga problem alls. Ungefär lika snabbt som att använda Camera raw i nyare PS.

De flesta verkar tycka att Camera Raw ger bättre resultat.

För mig med min D100 är det dock radikalt stor skillnad till Rawshooters fördel. Vad jag än gör med CR kan jag omöjligt få till samma detaljrikedom som med RS. Jag undrar om det kan vara så att det är specifikt D100-filer som CR inte fixar fullgott.

Det är lite synd eftersom jag verkligen gillar flödet med Bridge > CR > PS. Jag ångrar faktiskt att jag testade Rawshooter eftersom det sabbat hela mitt arbetsflöde.

Min obehagliga erfarenhet är att vissa bilder blir bättre i Rawshooter, vissa i PS Raw och vissa i Nikon Capture.

Just nu kör jag faktiskt mest Nikon Capture. I Rawshooter kan man inte lägga egna kurvor och göra beskärningar tyvärr. Det kommer säkert på betalversionerna...

Och hur skulle ett smidigt arbetsflöde se ut om man anänder RawShooter samt PS 7.0? Använder ni bara Rawshooter då eller är vissa justeringar bättre att göra i PS?

Som ni kanske märker så är jag totalfärsk med raw-formatet.

Ibland behöver man inte ens öppna bilden i PS7 utan gör "framkallningen" i Rawshooter. När du är klar går du över på fliken Batch convert och välj "more options".

Välj filformat och färgrymd. Kryssa i "open with...".

När du nu klickar på "add" kommer bilden att sparas och öppnas i PS. Gör slutjustering och spara igen.

PS kan ju alltid ligga öppet i bakgrunden så går det snabbt...

Slowfinger skrev:

När du nu klickar på "add" kommer bilden att sparas och öppnas i PS. Gör slutjustering och spara igen.

PS kan ju alltid ligga öppet i bakgrunden så går det snabbt...
Det öppnas inte alls automatiskt i PS, bara om du associerar .JPG eller .TIFF till PS.
Det kan vara Windows Visnigsprogram eller dpMagic för mig för snabbvisning etc.
Det är klart om man har PS öppet då är filvisningen ganska snabb.
/Fred

jimh skrev:
De flesta verkar tycka att Camera Raw ger bättre resultat.

För mig med min D100 är det dock radikalt stor skillnad till Rawshooters fördel. Vad jag än gör med CR kan jag omöjligt få till samma detaljrikedom som med RS. Jag undrar om det kan vara så att det är specifikt D100-filer som CR inte fixar fullgott.

Det är lite synd eftersom jag verkligen gillar flödet med Bridge > CR > PS. Jag ångrar faktiskt att jag testade Rawshooter eftersom det sabbat hela mitt arbetsflöde.

gud va enkelt de va med dia, eller;-)

Jim: jag har startat en tråd ang. bridge men inte fått svar & undrar om du (eller nån annan) vet om det går att bränna över bilderna till ex. DVD, radera dom från datorn men ha thumbnails kvar i datorn för att hitta fram till rätt DVDskiva???

Sorry för trådkapningen men jag kan garantera att Rawshooter regerar & än så länge är gratis!

//Larsa

.Z. skrev:
gud va enkelt de va med dia, eller;-)

Jim: jag har startat en tråd ang. bridge men inte fått svar & undrar om du (eller nån annan) vet om det går att bränna över bilderna till ex. DVD, radera dom från datorn men ha thumbnails kvar i datorn för att hitta fram till rätt DVDskiva???

Sorry för trådkapningen men jag kan garantera att Rawshooter regerar & än så länge är gratis!

//Larsa
Jag tror inte att man kan bibehålla tumnaglarna utan originalbilderna i respektive mapp. Det skulle förvåna mig om det gör.
Bridge uppdaterar sig automatiskt efter vad som finns i katalogen.
Jag brukar göra så att läsa av mina CD/DVD skivor med bildfiler antingen med PS bridge eller dpMagic.
Bridge är bättre för då kan man redigera direkt bilderna och Spara Som på ett annat ställe.
Ja, RawShooter är mycket bra och snabb som f*n.
/Fred

Fred H skrev:
Jag tror inte att man kan bibehålla tumnaglarna utan originalbilderna i respektive mapp. Det skulle förvåna mig om det gör.
Bridge uppdaterar sig automatiskt efter vad som finns i katalogen.
Jag brukar göra så att läsa av mina CD/DVD skivor med bildfiler antingen med PS bridge eller dpMagic.
Bridge är bättre för då kan man redigera direkt bilderna och Spara Som på ett annat ställe.
Ja, RawShooter är mycket bra och snabb som f*n.
/Fred

OK. Då får jag leta efter nåt annat som grejar det jag vill åt.

Tack!

//Larsa

jag brukar inte sitta och manipulera bilder i datorn men vad är det för fel på Nikon Capture 4.
Jag har nämligen ett sådant program. Skulle inte NC 4 klara RAW format?

czappa skrev:
jag brukar inte sitta och manipulera bilder i datorn men vad är det för fel på Nikon Capture 4.
Jag har nämligen ett sådant program. Skulle inte NC 4 klara RAW format?
Det gör det mycket bra, men det är lååångsam. Det enda felet med Nikon capture.
/Fred

Fred H skrev:
Det öppnas inte alls automatiskt i PS, bara om du associerar .JPG eller .TIFF till PS.
Det kan vara Windows Visnigsprogram eller dpMagic för mig för snabbvisning etc.
Det är klart om man har PS öppet då är filvisningen ganska snabb.
/Fred

Mina bilder öppnas automatiskt i PS utan att jag behövt göra några inställningar...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto