Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw - hjälp m inställn av färgrymd!

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Haft min Canon 30D ett tag men endast fotat i jpeg, ska nu försöka fota i RAW och undrar då:

1. Vilken färgrymd ska jag ställa in? sRgb? adobeRgb?
2. Jag har tillgång till photoshop cs - funkar det för bildbehandling av Raw-filer från min 30D? Om inte, går den att uppgradera?
3. Är det vilktigt att alltid formatera minneskortet när man raderar filer?
4. Är det någon annan inställning jag bör tänka på att göra...?

Tar tacksamt emot råd och tips!

/Christina
 
1. Vilken färgrymd ska jag ställa in? sRgb? adobeRgb?
2. Jag har tillgång till photoshop cs - funkar det för bildbehandling av Raw-filer från min 30D? Om inte, går den att uppgradera?
3. Är det vilktigt att alltid formatera minneskortet när man raderar filer?
4. Är det någon annan inställning jag bör tänka på att göra...?


/Christina

1. Det spelar ingen roll vad du ställer in i kameran, det avgör du sen i råkonverteraren.

2. Du behöver konvertera dina råfiler till DNG, sedan kan du öppna dem. Ta hem DNG Converter från Adobes hemsida.

3. Du minskar risken för korrupta filer, så det är ju en fördel.

4. Nej, alla inställningar gör du i din råkonverterare. Det är den stora fördelen med råfiler, att alla inställningar gör du i efterhand.

Stefan
 
Tack!

Tack för din råd och tips, Stefan! Är det för att jag har gammalt bildbehandlingsprogram som jag ska "hämta hem" DNG?
/Christina
 
Sitter just och läser Scott Kelbys bok om CS3. Där finns alla svar du söker.
Till photoshop cs3 följer programmet Bridge. Bridge fungerar som utforskaren i windows men anpassad till bilder. När ni ska arbeta med raw-filer, utgå då från bridge. markera en bild i bridge, klicka ctrl+r och bilden öppnas i Camera Raw. Där ifrån kan ni sedan spara en tiff eller jpg eller spara ändringar i raw-filen. Så länge ni inte raderar raw-originalet, så har ni alltid en bild som går att återställa till ursprunget.
 
Tack för din råd och tips, Stefan! Är det för att jag har gammalt bildbehandlingsprogram som jag ska "hämta hem" DNG?
/Christina

Den version du har stöder inte de filer som kameran gör. Därför måste du först konvertera dem till den råformatsvariant som Adobe tagit fram, DNG. Uppdaterade du ditt program till den senaste versionen skulle det fungera.

Men jag skulle vänta ett slag, CS4 är på väg ut om allt fungerar som det brukar göra.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.