ANNONS
Annons

RAW från Nikon D7000 till Pse 8?

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Funkar det överhuvudtaget att öppna RAW (NEF) filer från en Nikon D7000 i Elements 8?
Jag har ladat ned ACR 6.2 som borde fungera med Nikon D7000 och DNG i vilket program det borde gå att konvertera till läsbart format. Men varken Elements 8 eller DNG känner igen filformatet. Bilderna öppnas då inte i ACR.
Har också testat med att lägga in bilderna i datorn med ViewNX2 men det hjälper inte.

Är den enda lösningen att uppgradera till Elements 9?

Antingen får du uppgradera till Elements 9, eller så får du använda Adobe DNG-converter (som är en kostnadsfri nedladdning) och använda det som ett mellansteg mellan kameran och Elements.

DNG-converter känner definitivt till formatet för en NEF från D7000 om du tar ner en tillräckligt ny version.

Tack så mycket. Jag har nu laddat ner den senaste versionen av DNG. Och nu känner DNG igen filformatet så konverteringen funkar och det går också att öppna filerna därefter i ACR.

Det här får bli en tillfällig lösning, PSE 9 är den naturliga fortsättning.

Tack för hjälpen.

Nej, det har du inte redan sagt faktiskt. Inte i den här tråden i alla fall. Jag googlade först, hittade den här tråden och annan info, som inte stämde tydligen. Tänkte bara vara lite hjälpsam. Sorry.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar