Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
När jag överför bilder i RAW format från min olympus C-5050 till mina bilder i datorn så får jag två filer...en som heter THM-fil o en som heter ORF-fil . Jag kan bara öppna THM-filen i photoshop o jag undrar vad ORF-filen e för något

nbillar mig att ORF är det samma som "Olympus Roaw Format", d v s filen med RAW-bilden. Det bör ha följt med en programvara från Olympis tillsammans med kameran, att använda gför att göra om ORF till något hanterbart format.

ok...ni har rätt..ORF är RAW-filen o de är den jag kan öppna...THM-filen kan jag inte öppna,men vad kan jag göra me den...kasta bort?? Jättestort TACK för era svar...jag är nybörjare på det här

Hos canon så är det thm-filen som förutom thumbnail innehåller exif-informationen (slutartid, bländare osv.), så släng inte bort dem.

Magnus, nu är du allt ute och cyklar. :)
Jag tar bort alla THM-filer men kan utan problem få fram alla EXIF-fakta jag vill ha från CRW-filerna.
Däremot så verkar det vara så att om man _inte_ fotar RAW med Canon så hamnar EXIF:en nån annanstans än i den stora filen. De få JPG:s jag har saknar nämligen nästan alla info. Det enda som står är bländare, ISO, slutartid samt blixt. I mina RAW-filer är det en hel uppsats! ;)

Hur det är med Olympus vet jag inte, men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.

THM-filen innehåller thumbnail och EXIF-info för Canon, men det verkar som om CRW-filen också innehåller EXIF-data.

edovan skrev:
Magnus, nu är du allt ute och cyklar. :)
Jag tar bort alla THM-filer men kan utan problem få fram alla EXIF-fakta jag vill ha från CRW-filerna.
Däremot så verkar det vara så att om man _inte_ fotar RAW med Canon så hamnar EXIF:en nån annanstans än i den stora filen. De få JPG:s jag har saknar nämligen nästan alla info. Det enda som står är bländare, ISO, slutartid samt blixt. I mina RAW-filer är det en hel uppsats! ;)
När jag fotar jpeg med min 300D så är all exif-info inbäddad i jpeg filen, det sparas inget annat än jpeg i själva bildkatalogen på minneskortet. När jag fotar CRW så sparas en thm-fil som innehåller tumnagel och all exif info vid sidan om crw filen som innehåller rådatan plus en inbäddad jpeg på ca 2000px bredd (utan exif). Slänger jag thm-filerna så slänger jag all exif-info (jag har gjort den tavlan med mina första ca 50 bilder...), i mina crw-filer finns ingen exif-info alls.

Men det kan mycket väl vara så att det skiljer mellan olika kameramodeller, det är ju mjukvaran i kameran som styr detta.

ANNONS