Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RAW-fråga
- Trådstartare trebh
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det bör stämma. I min canon får jag två filer *.THM och *.CRW. THM-filen är den JPG-thumbnail som sparas samtidigt som RAW-filen- Det är alltså i CRW-filen som själva bilden är (eller ORF i ditt fall). Du behöver ha en mjukvara för att konvertera ORF-filen till t ex TIF eller JPG-format.
Du hittar kanske vad du söker här:
http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/downloads/downloads.cfm
Du hittar kanske vad du söker här:
http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/downloads/downloads.cfm
edovan
Aktiv medlem
Magnus, nu är du allt ute och cyklar.
Jag tar bort alla THM-filer men kan utan problem få fram alla EXIF-fakta jag vill ha från CRW-filerna.
Däremot så verkar det vara så att om man _inte_ fotar RAW med Canon så hamnar EXIF:en nån annanstans än i den stora filen. De få JPG:s jag har saknar nämligen nästan alla info. Det enda som står är bländare, ISO, slutartid samt blixt. I mina RAW-filer är det en hel uppsats!
Hur det är med Olympus vet jag inte, men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.
Jag tar bort alla THM-filer men kan utan problem få fram alla EXIF-fakta jag vill ha från CRW-filerna.
Däremot så verkar det vara så att om man _inte_ fotar RAW med Canon så hamnar EXIF:en nån annanstans än i den stora filen. De få JPG:s jag har saknar nämligen nästan alla info. Det enda som står är bländare, ISO, slutartid samt blixt. I mina RAW-filer är det en hel uppsats!
Hur det är med Olympus vet jag inte, men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
THM-filen innehåller thumbnail och EXIF-info för Canon, men det verkar som om CRW-filen också innehåller EXIF-data.
raderad12
Aktiv medlem
När jag fotar jpeg med min 300D så är all exif-info inbäddad i jpeg filen, det sparas inget annat än jpeg i själva bildkatalogen på minneskortet. När jag fotar CRW så sparas en thm-fil som innehåller tumnagel och all exif info vid sidan om crw filen som innehåller rådatan plus en inbäddad jpeg på ca 2000px bredd (utan exif). Slänger jag thm-filerna så slänger jag all exif-info (jag har gjort den tavlan med mina första ca 50 bilder...), i mina crw-filer finns ingen exif-info alls.edovan skrev:
Magnus, nu är du allt ute och cyklar.
Men det kan mycket väl vara så att det skiljer mellan olika kameramodeller, det är ju mjukvaran i kameran som styr detta.