Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw format: Photoshop eller Elements? Vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mayorax

Ny medlem
Hej,

Jag har precis börjat med fotograferin och bildbehandling och måste välja en bildbehandlingprogram som passar för mig. Jag är intresserad att börja fota i Raw format.
Jag har en version av Photoshop CS4 men har inte lärt mig att använda den. Samtidigt har jag en Dvd med en kurs för Elements och det jag ser är att den fungerar mycket bra som sorterings verktig... men hur bra fungerar för att redigera bilder i Raw format? (har en Nikon D80)

Dileman är:
Ska jag köpa Elements 9 så att jag kan sortera och få lite ordning på mina bilder + bildbehandla med camera Raw? eller
Ska jag lära mig Photoshop CS4 och hitta ett annat sätt att få ordning på mina bilder?

Tack för tips!

Har du CS4 så kör på det, det finns ju tonvis med guider på youtube. Bridge följer väll ned CS4, är inte det till för sortering av bilder?

Sen har du ju Lightroom som jag använder till 99%. Alla redigeringsmöjligheter jag behöver, ger väödigt god ordning och man behöver aldrig tänka på att spara.

Håller med, kör på CS4.

Men, Bridge är mycket sämre än Elements på bildsortering. Det är tyvärr inte mycket att göra åt.

Samma strategier med betyg, album, filtrering etc går dock att använda Bridge. Det är bara den snabba underliggande databasen som inte finns. Den finns bara i Elements och Lightroom.

Håller med, kör på CS4.

Men, Bridge är mycket sämre än Elements på bildsortering. Det är tyvärr inte mycket att göra åt.

Samma strategier med betyg, album, filtrering etc går dock att använda Bridge. Det är bara den snabba underliggande databasen som inte finns. Den finns bara i Elements och Lightroom.

Tack för svaret!
Jag måste säga att det var du (genom din kurs om Elements) som har övertalat mig om fördelarna med att bildsortera med Elements! Därför tvivlade jag lite med att börja med CS4 (jag behöver verkligen få lite ordning på mina bilder!). Men jag ska testa Bridge.
En fråga till: går det bra att öppna raw filer från min Nikon D80 med Camera Raw i CS4?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar