Annons

RAW-film med 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en kort testfilm jag gjort, där jag jämförde Canons egen filmfunktion med resultatet man får via ML-hacket.

Varje dag tillkommer nya funktioner. Väldigt spännande att stoppa in senaste hacket i kameran!

/ Kiwi

Det där var nästan löjligt, hur f_n kan det bli så mycket mer dynamiskt omfång?!
Överexponerar du medvetet i ML eller är det nån automatik?

Det där var nästan löjligt, hur f_n kan det bli så mycket mer dynamiskt omfång?!
Överexponerar du medvetet i ML eller är det nån automatik?

Visst är det otroligt?! Och det ökade dynamiska omfånget är bara en av fördelarna med att kringgå Canons egen mjukvara; det går även att ändra bildformatet från början (så att man får bilden direkt i exempelvis 1:2.35) och att få tre gångers förstoring i bilden utan kvalitetsförlust.

Nu senast fick jag ännu en liten finess (om än ganska onödig): Blixtdetektor. Nästa gång det är åska på gång, sätt igång kameran, rikta den mot himlen, aktivera hacket – och så spelar kameran in i bufferten, men skriver inte på minneskortet förrän den har detekterat en blixt. Då spelas även en bit före nedslaget in, så att man får med allt.

Och allt detta är gratis. Och det kommer nytt hela tiden. Wow. Varför skriver inte Fotosidan om detta? Även om sajten mest ska handla om stillbildsfotografering...

/ Kiwi

Edit: Glömde svara på sista frågan: Jag försökte att underexponera lite vid själva filmningen. Sedan har jag dragit upp skuggorna och dragit ner högdagrarna (i de fall det behövdes) när jag "framkallade" i After Effects.

Har tänkt köra med ML i min MkII men det har aldrig blivit av. Nu blev jag riktigt sugen.
Tycker dock att kompressionen ser grymt mycket fulare ut i dina "Canon" klipp än det nånsin gjort från min, hur ser workflowet ut där?

Tycker dock att kompressionen ser grymt mycket fulare ut i dina "Canon" klipp än det nånsin gjort från min, hur ser workflowet ut där?

Jag körde med ALL-I, som ska ge högst kvalitet. Däremot har jag försökt att justera videoklippen i Premiere Pro för att rädda hög- och lågdagrar. Antingen är det detta som har "förstört" klippen eller så är det Vimeos egen komprimering som påverkar.

Ladda ner min originalfil från Vimeo (krävs ett konto där, som är gratis) och se om det ser bättre ut.

/ Kiwi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar