Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW filer

Produkter
(logga in för att koppla)

sb45

Aktiv medlem
Har köpt en Canon 7D mark II , det gick inte att öppna RAW filerna i LR 5, så jag fick uppdatera till version 5,7,1 då funkar det , är detta normalt? nästa fråga, jag har Digital Photo Professional det går inte att öppna raw filerna där heller varför, hur gör jag? har sedan tidigare 7D där är inga problem
 
Varje kamera har sitt format. När LR5 görs så täcks i princip de kameror som finns på marknaden, även historiskt. Nya kameror som kommer ut genererar förr eller senare uppdateringar i tex LR.
När nästa generation LR släpps, vilket redan har gjorts, CC, så slutar LR5 att uppdateras.

Själv använder jag LR4 o den dag jag köper en ny kamera så måste jag uppdatera LR också.

Man kan gå runt detta, tex genom att ta sin RAW o omvandla den till dng-format. Sen importeras dng till LR.
Jag är inte beredd på att göra den konverteringen utan får helt enkelt köpa ett nytt LR CC. Such Life!
 
Det är helt normalt. En programversion som har kommit ut tidigare än en specifik kameramodell vet helt enkelt inte hur RAW-filen skall läsas. /Frode
 
Ang DPP som är Canons egen konverterare så har den hittills alltid gått att uppgradera via Canons hemsida och här är den senaste versionen:
http://www.the-digital-picture.com/News/Default.aspx?Cat=Canon-Digital-Photo-Professional
Finns för nedladdning. Stöder även de nyaste 5Ds o 5Drs.

Dessutom borde väl rätt version följt med vid köpet av 7DMkII.

Själv kör jag ACR i PS eller Lightrrom och det är precis som andra skriver: Ny modell fordrar uppgradering av rawkonverteraren.

Mvh//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.