Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

acas

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga angående Raw filer/bilder.
Jag har en Konika Minolta 5D och när jag ställer in den på Raw fotografering så får jag två kort av samma motiv! den ena av bilderna har ett blåstick den andra mer åt gult. Varför kommer det två foton och vilken av bilderna är den rätta Raw filen?
Kameran är inställsd på Raw enbart inte Jpeg/Raw men ändå blir det två?
Mvh Anna

Låter skumt det där, Rawfilen är i vilket fall den som heter *.MRW och är cirka 9 Mb stor.

Både när jag ska se bilden i kameran/granska den och när jag öppnar den eller lägger över den i datorn blir det två filer/bilder...

Vad har filerna för ändelse?
*.mrw är din raw-fil som Patrik skrev och antagligen skapar din kamera även en tumnagel *.tmb eller nåt liknande. Det bör bara vara en liten fil. OM det är som jag tror, så är tumnageln baserad på de "jpeg"-inställningar du har i kameran, även om det inte sparas någon regelrätt jpeg. Raw-filen är helt obehandlad och därför skiljer de sig utseendemässigt. Raw-filen måste du själv "framkalla/konvertera" i lämpligt program.

Måste kolla det när jag kommer hem! Får återkomma i morgon!
Hälsningar Anna carin

Raw filer!

När jag öppnar mitt Minneskort med bilderna i datorn så finns det två av varje, en MRW fil på ca 8mb och en THM fil på ca 42 kb.
Finns det möjligtvis något sätt att komma ifrån de här THM filerna och vad är det egentligen?? Någon som vet?
Hälsningar Anna carin

THM är en tumnagel som kameran skapar för förhandvisning som jag skrev i mitt tidigareinlägg. Den får du nog leva med men den är ju lätt att radera i datorn :)

Aha! Tusen tack för snabba svar, du måste ju sitta vid datorn dygnet runt.
Mvh Anna Carin

När jag öppnar mitt Minneskort med bilderna i datorn så finns det två av varje, en MRW fil på ca 8mb och en THM fil på ca 42 kb.
Finns det möjligtvis något sätt att komma ifrån de här THM filerna och vad är det egentligen?? Någon som vet?
Hälsningar Anna carin

Nej, den behöver man inte leva med om man inte vill.

Om jag inte missminner mig så skapas dessa om du använde Adobe RGB inställningen i kameran. Om du väljer sRGB som färgrymd så tror jag inte du får dessa filer. Har reagerat själv på detta. I 7D så måste man välja ju annas spara både RAW + JPEG om man ska få pre view på skärmen att funka, vilket är lite knasigt. Annars hade man ju som i andra kameror kunnat välja enbart RAW. Kanske är det så det funkar även i 5D.

Jag vet att jag reagerade över detta när jag försökte kolla på mina JPEG i TV:n via min DVD/CD-läsare i hemmabion. För att den skulle klara det måste jag nämligen radera dessa THM-filer. Den accepterade bara JPEG på min CD. Så testa att välja sRGB istället för Adobe RGB om det är valt nu, så är jag rätt säker på att du slipper dessa THM-filer.

Haha, ja nästan....!

RAW-filen kan se rätt "dassig" ut i jämförelse eftersom du själv måste justera den som sagt. Å andra sidan har den potential att ge dig bättre bilder speciellt i svåra ljusförhållanden men det vet du säkert redan :)

EDIT: Sten-Åke har nog rätt där. Du förlorar inget på att välja sRGB istället för Adobe-RGB när du kör raw eftersom du väljer det senare i kedjan i din råkonverterare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto