Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RAW filer i PS CS till Canon 350D
- Trådstartare Minita
- Start datum
jensohlsson
Aktiv medlem
Skumt det här.
Jag har en 20D. Råformatet från en 20D heter CR2, precis som från en 350D.
Jag har Photoshop CS (1) och inte ens den senaste Camera RAW. Tror jag har version 2.3, eller vad den nu heter, den näst senaste i alla fall. Och det går utmärkt att öppna råfilerna direkt i Photoshop, utan att konvertera dem till DNG.
Är det så att råformatet (som heter samma sak) är olika för 20D och 350D? Och vad är poängen med det? Trodde branschen ville gå mot färre råformat (DNG), inte fler.
/Jens
Jag har Photoshop CS (1) och inte ens den senaste Camera RAW. Tror jag har version 2.3, eller vad den nu heter, den näst senaste i alla fall. Och det går utmärkt att öppna råfilerna direkt i Photoshop, utan att konvertera dem till DNG.
Är det så att råformatet (som heter samma sak) är olika för 20D och 350D? Och vad är poängen med det? Trodde branschen ville gå mot färre råformat (DNG), inte fler.
/Jens
elbe
Avslutat medlemskap
Hej Jörgen!
PSP kostar ca 500 kr för den engelska versionen och ska jämföras med PS CS eller CS2 och CS2 kostar ca 5000 kr för motsvarande (pris i amerika över internet). PS CS2 kostar ca 10000 i svensk version. Om Photoshop Elements vet jag inget...nästan lika billigt som PSP men troligen ett enklare program...o det är inget fel med de.
Hej Carl!
Vet inte varför proffs använder PS CS. Troligtvis bara för att det oftast är företag som betalar programmen. Om de verkliga behoven skulle styra klarar sej nog 95% av alla fotografer, inkl proffs, med PSP.
PSP kostar ca 500 kr för den engelska versionen och en uppgradering ca 400 kr. Att uppgradera PS CS till CS2 kostar ca 1500-2500 kr för engelsk version eller ca 3000 kr för en svensk.
Som amatör lägger jag hellre mellanskillnaden på vettiga objektiv och annan do fotoutrustning, när jag dessutom kan göra i stort sett allt PS kan i PSP...
Eg är det här utanför ämnet. Mitt inlägg var bara ett tips till de som letar RAW-möjligheter för nyare kameror i PS CS...att slippa kasta ut ca 3000 kr för en uppgradering av CS till CS2 eller hålla på att krångla med extra konverteringsprogram.
PSP kostar ca 500 kr för den engelska versionen och ska jämföras med PS CS eller CS2 och CS2 kostar ca 5000 kr för motsvarande (pris i amerika över internet). PS CS2 kostar ca 10000 i svensk version. Om Photoshop Elements vet jag inget...nästan lika billigt som PSP men troligen ett enklare program...o det är inget fel med de.
Hej Carl!
Vet inte varför proffs använder PS CS. Troligtvis bara för att det oftast är företag som betalar programmen. Om de verkliga behoven skulle styra klarar sej nog 95% av alla fotografer, inkl proffs, med PSP.
PSP kostar ca 500 kr för den engelska versionen och en uppgradering ca 400 kr. Att uppgradera PS CS till CS2 kostar ca 1500-2500 kr för engelsk version eller ca 3000 kr för en svensk.
Som amatör lägger jag hellre mellanskillnaden på vettiga objektiv och annan do fotoutrustning, när jag dessutom kan göra i stort sett allt PS kan i PSP...
Eg är det här utanför ämnet. Mitt inlägg var bara ett tips till de som letar RAW-möjligheter för nyare kameror i PS CS...att slippa kasta ut ca 3000 kr för en uppgradering av CS till CS2 eller hålla på att krångla med extra konverteringsprogram.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Yes, råformatet är inte samma för 20D och 350D, el ens 300. Vet inte varför de ändrade i den men nåt gjorde de. Kanske för att det är olika storlekar.jensohlsson skrev:
Skumt det här.
/Jens
En skillnad mellan PS CS stor version och PS Elements är att Elements saknar kurvor har jag läst. Och vissa saker i 16bits läget. Har PSP 16bit läge eller kurvor?
elbe
Avslutat medlemskap
Kurvor finns i version 9 och stöd för 16 bit kommer i PSP X (10) nu i september... se nedan.
Läs mer: http://www.corel.com/promotions/psp_launch/pspx_1/index.html
Läs mer: http://www.corel.com/promotions/psp_launch/pspx_1/index.html
Jochum Berg
Aktiv medlem
Bra att Photoshop får konkurrens, blir PSP lika bra som PS men för tiondelen av kostnaden så finns inte många anledningar att inte byta. Och blir det inte lika bra så kan det kanske alla fall hålla prisnivån nere för PS som är ganska dyrt tycker jag.
Fred H
Aktiv medlem
Re: Re: RAW filer i PS CS till Canon 350D
Flertalet kända bildläsarprogram klarar inte av att läsa .DNG. Exempel: Capture one, ACDESee7 mm.
Jag ångrar att ett antal av 3-4 av mina bildkataloger omvandlat till .DNG och inte sparat originalet i (mitt fall .NEF)
Photoshop CS kan läsa och behandla .RAW, .NEF OCH .DNG, men man skall ladda ner Camera Raw plugins 2.4 (gratis). .DNG är ju Adobes uppfinning, så var försiktig med dem.
/Fred
Gör inte det om du inte sparar i .RAW (.NEF) format.stefohl skrev:
Konvertera dina bilder till .dng. Det är väldigt enkelt, starta programmet och markera den mapp som innehåller de bilder du vill konvertera. Sedan kan du öppna dem med ver 2.4 av Camera Raw.
Stefan
Flertalet kända bildläsarprogram klarar inte av att läsa .DNG. Exempel: Capture one, ACDESee7 mm.
Jag ångrar att ett antal av 3-4 av mina bildkataloger omvandlat till .DNG och inte sparat originalet i (mitt fall .NEF)
Photoshop CS kan läsa och behandla .RAW, .NEF OCH .DNG, men man skall ladda ner Camera Raw plugins 2.4 (gratis). .DNG är ju Adobes uppfinning, så var försiktig med dem.
/Fred
Fred H
Aktiv medlem
Det senaste PSP 9.0, vilket jag använder parallellt med PS CS2, är mycket bra och ofta bättre än PS. En stor nackdel är att PSP kan inte hantera .RAW, .NEF och deffinitivt inte .DNG.elbe skrev:
Hej Jörgen!
Hej Carl!
Skulle det göra det, så vore PSP mycket mer lätthanterligt och kvaliteet av bilderna är inte sämre än PS CS2-s.
Priset är helt på andra nivåer än PS.
/Fred
Poteta
Aktiv medlem
Poteta skrev:
Jag har sökt men inte hittat svaret på min fråga som antagligen är superlätt...
Kan Photoshop Elements 3.0 behandla raw-filer från min 350D?
För att citera mig själv, är det ingen som vet ifall det funkar?
Till Leif, jag tackar för informationen. Dessvärre så tror jag att Elements är på min nivå (lätt!) och att Paint Shop Pro blir för svårt. Men jag ska ta hem en demo och ge det en chans.