Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw - extra filer spara eller slänga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag fotograferar i RAW sen ett tag tillbaka och allt eftersom dyker det ju upp lite frågetecken.

Jag har en Konica Minolta D5D och använder Paint Shop Pro 9 i datorn. Använder dock Elements just till att konvertera raw-filerna, då jag inte hittar nåt raw-program i PSP. Nån som vet om det finns förresten? Och hur hittar man det?

I alla fall så är det så att när jag tankar in raw-filerna i datorn, så får jag upp två filer för varje bild. En som kallas Paint Shop Pro Image och en som heter ACDSee CRW Image. Den första sparar jag alltid, den andra är bara på några kb och den slänger jag.
Frågan är, borde jag spara den istället - är den till någon användning?

Sen när jag ändrat en bild till Jpg får jag ju en extra fil där ändringarna är sparade eller nåt. Ska jag slänga den? Vad har jag för nytta av den om jag sparar den?

Skulle tro att den fil du får är detsamma som när man använder Photoshop Camera Raw. Det är i så fall bara en liten textfil som innehåller de åtgärder du gjort på bilden. Du kan lugnt slänga dem.
Du kan använda filen för att återskapa samma åtgärd du gjorde första gången.

Okej, va bra! Vet du vad den andra filen är för nåt? Den som heter ACDSee CRW Image och som kommer redan när jag lägger in raw-filen i datorn?

Om det är en liten fil torde det väl vara "thumbnails"-filen som används när du förhandsgrandsgranskar dina foton i kameran. Brukar ha extension .thm om jag inte minns fel. Själv raderar jag de filerna direkt jag kopierat in raw-filerna till datorn eftersom jag inte ser någon direkt nytta med dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar