Annons

Raw elle Jpeg eller båda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där var det ju rätt stor skillnad, men jag har för mig att både Canons DPP och Nikon NX2 är rätt bra på att få ett resultat som är likt det kameran ger.

Jag föredrar dock att helt strunta i kamerainställningar vad gäller bildstilar och dylikt och gör allt i Lightroom :)

Ja i senare Canonkameror funkar det bra i DPP, men t ex min gamla 5D är det stor skillnad på rawkonverteringen i DPP och jpeggen.

Jag tycker också det blir bäst i LR och det är så enkelt att göra en preset som ställer in de grundvärden man vill ha. Men förvånansvärt många tycks tro att som jpeg bilden ser ut är det rätta.

...
Jag tycker också det blir bäst i LR och det är så enkelt att göra en preset som ställer in de grundvärden man vill ha. Men förvånansvärt många tycks tro att som jpeg bilden ser ut är det rätta.

Om CNX och kameran kommer fram till en (och samma) sak och LR en annan...

...nej, det är bara en grundinställning men jag utgår hellre från något som Nikon kommit fram till än Adobe.

Det är mycket information ni har delat med er. Nu snurrar det duktigt i huvudet! Så här svårt
Trodde jag inte att det skulle vara..

Men jag kör nog på båda alternativen, så kan jag se hur det funkar med Raw.

Jag är dock överväldigad av allt ert kunnande! :)

Själv utgår jag helst från hur jag tycker att bilden ska se ut! Det är därför jag alltid fotograferar i rawformat och bryr mig noll om hur den som tillverkat kameran tycker att en bild ska se ut. ;)

Du kan väl inte utgå från "hur du vill ha bilden", "hur du vill ha bilden" är ju resultatet av rawkonverteringen, inte utgångspunkten.

Jag tänker att Nikon borde vara bättre än Adobe på att ge mig bra grundinställning. SEN drar jag som 17 i alla reglage, exporterar till PS och shoppar bilden efter eget tycke.

Jag ger tusan i utgångspunkten. Jag är ute efter bästa slutprodukt med så lite jobb som möjligt längs hela vägen.
Vem bryr sig om gräset ser gul eller röd ut från början i vilket program när man ändå i alla program drar i spakarna tills den ser grön ut...

Du kan väl inte utgå från "hur du vill ha bilden", "hur du vill ha bilden" är ju resultatet av rawkonverteringen, inte utgångspunkten.

Jag tänker att Nikon borde vara bättre än Adobe på att ge mig bra grundinställning. SEN drar jag som 17 i alla reglage, exporterar till PS och shoppar bilden efter eget tycke.

Jag brukar göra presets i LR och ställer in grundvärden för varje kameramodell i ACR. Det är mina startvärden. Där grundjusterar jag t ex clarity, vibrance, kontrast, skärpa och färgåtergivning för olika kameramodeller. Det är mina startvärden och är det första jag ser när jag öppnar bilderna i LR eller ACR, helt oberoende av hur kameratillverkarna tycker att det ska se ut. Därefter justerar jag varje bild individuellt efter tycke och smak.

Sedan har jag en känsla av att Thomas Knoll, Eric Chan, Zalman Stern och några till på Adobe har bättre koll på hur man konverterar rawbilder, än några ingenjörer på Sony, Nikon eller Canon. Iallafall verkar inte kameratillverkarnas klumpiga rawkonverteringsprogram tyda på några djupare insikter i hur fotografer vill jobba praktiskt med sina bilder. Möjligen undantaget Capture NX2 då.

Det är samma människor som gjort NX2 som gjort Nik Collection, men slutresultatet blir inte nödvändigtvis bättre bara för att Nikon varit inblandade (eller Canon). Jag utgår bara från råfilen som den ser ut i Lightroom, då jag tycker jag får bäst resultat så. Om du får bäst resultat på annat sätt så är det sättet att arbeta förstås bättre för dig.

Det är samma människor som gjort NX2 som gjort Nik Collection, men slutresultatet blir inte nödvändigtvis bättre bara för att Nikon varit inblandade (eller Canon). Jag utgår bara från råfilen som den ser ut i Lightroom, då jag tycker jag får bäst resultat så. Om du får bäst resultat på annat sätt så är det sättet att arbeta förstås bättre för dig.

Det finns förstås inget rätt eller fel med raw-filer de är ju inte framkallade än. Men jpegfilerna ska ju vara det och jag tycker det är sympatiskt att 1) man får samma utseende med CNX2 och jpeg direkt ifrån kameran 2) Att inställningar man gör i kameran (tex vivid) faktiskt påverkar bilden.

Nu kör jag med profil i LR så arbetsgången blir lika så länge som jag inte ändrar på något i kameran.

Bäst vore förstås om Adobe kunde komma åt kamerainställningarna i rawfilerna viket det var någon som sa att de idag inte gör.

Det är samma människor som gjort NX2 som gjort Nik Collection...

Nik collection är nytt för mig, googlade lite kvickt och det står att Google gjort det, gissar att Nikon hjälpt dem på något sätt.

Såg att du skaffat det i mars, vad är din erfarenhet? Det verkar vara ett bra paket.

Jag tycker det är ett suveränt paket, särskilt som priset sänktes rejält när Google köpte upp Nik Software. Det jag använder mest är Silver Efex för s/v-konvertering, men också Color Efex är riktigt trevligt.

Ska man använda Nik collection ska man definitivt plåta i råformat :)

Jag tycker det är ett suveränt paket, särskilt som priset sänktes rejält när Google köpte upp Nik Software. Det jag använder mest är Silver Efex för s/v-konvertering, men också Color Efex är riktigt trevligt.

Ska man använda Nik collection ska man definitivt plåta i råformat :)

Den pluggar in i LR och PS?

Har inget med CNX att göra?

Jag brukar gå från CNX direkt till PS (via TIFF), spelar det någon roll eller måste Nik jobba med RAW-formatet?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto