Annons

Raw Cs3

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
För ett tag sen började jag fota i RAW för att det var ju kanon att kunna ändra exponering och en massa annat i camera raw, men nu med senaste camera raw till cs3 så kan man ju öppna och ändra JPG bilder i programmet! betyder det att man kan sluta att fota i raw??

Nej!

inte om du vill ha fördelarna med raw.

givetvis kan du göra det om du inte bryr dig så mycket om de extra fördelarna, samt älskar ACR och hatar att använda Photoshop...

men det skulle nog vara lite udda...

jag fattar inte riktigt varför de stoppat in möjligheten, men jag har inte testat den, så det kanske finns ngn fördel med att använda ACR ist PS till jpegar.

Jag förstår inte heller vitsen annat än att man likställt PS/ACR fullt ut med Lightroom och i Lightroom kan man hantera TIFF och JPEG.

tiq skrev:
Nej!

inte om du vill ha fördelarna med raw.

givetvis kan du göra det om du inte bryr dig så mycket om de extra fördelarna, samt älskar ACR och hatar att använda Photoshop...

men det skulle nog vara lite udda...

jag fattar inte riktigt varför de stoppat in möjligheten, men jag har inte testat den, så det kanske finns ngn fördel med att använda ACR ist PS till jpegar.

Min gissning är att det handlar om att ACR har verktyg som PS saknar helt enkelt.

japp

Som att kunna ställa bildens färgtemp/vitbalans i en jpg-bild på ett enkelt sätt. Det händer ju faktiskt ganska ofta att man inte får perfekt WB vid fototillfället!

Jag vet inte riktigt vilka verktyg ni anser ACR har som inte fungerar lika bra eller bättre i PS. Ställa vitbalansen på en jpeg i ACR/Lightroom är detsamma som att gråbalansera med levels eller curves och det har man alltid kunnat gjort i PS.

alfin skrev:
Jag vet inte riktigt vilka verktyg ni anser ACR har som inte fungerar lika bra eller bättre i PS. Ställa vitbalansen på en jpeg i ACR/Lightroom är detsamma som att gråbalansera med levels eller curves och det har man alltid kunnat gjort i PS.

Absolut, men i ACR kan man göra det på ett annat sätt. Different strokes for different folks, helt enkelt. Det handlar kanske mest om att erbjuda valmöjligheter. Nödvändigt eller onödigt, bättre eller sämre är upp till var och en att bedömma.

Inte alltid så lätt

Det är heller inte alltid så lätt att gråbalansera om det inte finns ytor med lämplig färg på bilden. Tycker själv att funktionen borde finnas i PS. Fanns i PSP för många år sedan. Det är fantastisk smidigt att kunna dra i ett reglage och ställa färgtempen optimalt!

Efter att ha köpt CS3 fick jag 30 dagars access till Lynda.com. Där säger de i en video att den idealiska kombinationen är CS3, Bridge och Lightroom.

Jag har iView MediaPro. Jag förmodar att Lightroom skulle just fylla den uppgiften som iView MediaPro gör åt mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar