Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW Converter till Sony a7r (för OS X)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus_6

Aktiv medlem
Är det någon som kan eller vet varför Image Data Converter Ver.4 som jag har i mac inte fungerar utan bara ger systemfel...kan fungera några gånger om jag ominsallerar programmet?
Finns det någon annan Raw Converter som fungerar?
Mvh Sören

Är det någon som kan eller vet varför Image Data Converter Ver.4 som jag har i mac inte fungerar utan bara ger systemfel...kan fungera några gånger om jag ominsallerar programmet?
---
Anledningen till att du får systemfel när försöker att köra IDC på Mac kan du läsa på installationsskivan. Där står att IDC är kompatibel enbart med diverse Windowsversioner (XP, Vista, 7 och 8), tyvärr. Därför kommer det förstås inte alls att hjälpa med ominstallationer.

Vi får väl hoppas Sony kommer att kunna avsätta pengar framöver för att anställa även Macintosh-programmerare - bör väl kunna bli möjligt ifall försäljningen av deras kameraprodukter fortsätter att öka.

Har inte Macintosh själv så jag har inte speciellt undersökt vilka bildbehandlingsprogram som går att köra på Macintosh, men det finns fler än Adobes. T.ex. är DxO:s också kompatibelt med Mac. Deras program verkar f.ö. vara väldigt bra, och det är uppdaterat för A7.

Kameratillverkarna har väl inte samma möjligheter att anställa programmerare även för andra operativsystem än Windows, som programvaruhusen har.

Sören skriver ju att det fungerar ibland, så det är nog Macversionen han kör (det går inte att installera Windows-program i OS X);)
---
Jag uppfattade det som att Sören frågade IFALL det skulle fungera om han ominstallerade programmet. Men oavsett, Sonys IDC-program finns uppenbarligen numera även för Macintosh.

Sörens problem kan förstås ha samband med att alla ändringar som alla gör hela tiden kräver ständiga uppdateringar. Den senaste IDC-programskivan jag sett gick att köra enbart på Windows, så det är ju tillfredsställande att Sony har utvidgat kompatibiliteten.

Sören skriver ju att det fungerar ibland, så det är nog Macversionen han kör (det går inte att installera Windows-program i OS X);)

Med OS X 10.8 är det möjligt att den senaste versionen behövs. Version 4.2.02 finns här: http://support.d-imaging.sony.co.jp/imsoft/Mac/idc/us.html

Tack...har en extern hårdisk med bilderna på, jag har nu testat att lägga över Raw-filerna till datorns hårdisk då tycks det fungera att öppna filerna i Image Data Converter...jag kan inte förstå vad det är för skillnad, ska testa lite mer och se om det fortsätter att fungera!
Tack för att all hjälp! // Sören

Hur är den externa disken ansluten, och vad är det för filsystem på den? Vet inte om IDC är känsligt för sånt, men det skulle kunna vara det.

@Gunnar: IDC har funnits till Mac sedan de tog över från Minolta, så det är inte något nytt påfund ;)

Hur är den externa disken ansluten, och vad är det för filsystem på den? Vet inte om IDC är känsligt för sånt, men det skulle kunna vara det.

@Gunnar: IDC har funnits till Mac sedan de tog över från Minolta, så det är inte något nytt påfund ;)

Externa hårddisken har namnet WD My Passport köpt på Kjell & CO och har usb anslutning...jag har ingen aning om vilket filsystem den har...allt annat tycks funka bra på disken när det gäller att spara och läsa vanliga filer!
Anders du ska ha tack för att bryr dig och försöker hjälpa mig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar