Annons

RAW bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse 1

Medlem
Har precis införskaffat en Canon 30D och tänker börja fota i raw, problemet är när jag för över bilderna från antingen med kortläsare eller direkt från kameran och sparar ner dom på hårddisken och sedan vill radera en bild så får jag ett fel meddelande att bilden inte går att ta bort den används av annan person eller program.Avsluta alla program och försök igen,villket gör mig tokig för jag har inga andra program igång som jag ser det.Tacksam om någon kan komma med tipps.
 
Har du kopierat över mappen från kortläsaren till Hårddisken (C:) ?

Är du säker på att du inte tittar på bilderna från kortläsarens enhet ?

Om du gör det så förstår jag att du får problem när du försöker ta bort bilder, dom ligger ju kvar på kortläsaren och används sålunda av drivrutinen som visar bilderna på den enheten i datorn.

kent.
 
Jag klipper ut alla bilder och placerar dom i en mapp på min dator,har inga problem med att jobba med jpeg bilder dom kan jag radera från hårddisken.
 
Är du inom PC-världen? I så fall:

Pröva med att dra mappar eller bilder med högerknappen på musen. När du släpper får du en dialog där du kan välja mellan att kopiera eller flytta filerna.

Min tanke är att det blir nåt"grejs" när du använder "klippa ut"-vägen.
 
Jag kan ta bort filmer,jpeg samt allt övrigt som finns på datorn men inte raw bilder.För övrigt så kör jag Xp
 
Lasse 1 skrev:
Har precis införskaffat en Canon 30D och tänker börja fota i raw, problemet är när jag för över bilderna från antingen med kortläsare eller direkt från kameran och sparar ner dom på hårddisken och sedan vill radera en bild så får jag ett fel meddelande att bilden inte går att ta bort den används av annan person eller program.Avsluta alla program och försök igen,villket gör mig tokig för jag har inga andra program igång som jag ser det.Tacksam om någon kan komma med tipps.

Ta bort kamera, stäng ner ev bildbehandlingsprogram, gör omstart och släng bilderna. Går inte detta starta i felsäkert läge och släng.
Mikael
 
Re: Re: RAW bilder

macrobild skrev:
Ta bort kamera, stäng ner ev bildbehandlingsprogram, gör omstart och släng bilderna. Går inte detta starta i felsäkert läge och släng.
Mikael

Provade som du skrev och fick samma felmeddelande som förut,jag ger snart upp.
 
Gå då till felsäkert läge. Ta reda på vilket kommando du har på din dator, F8 är det på min bärbara som jag håller ner under uppstart.
Datorn startar upp och du kan sedan slänga skiten.
Mikael
 
Har du MS raw-viewer installerad? En tidigare version hade en bugg som markerade raw-filer som "in use", fixat i senaste versionen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.