ANNONS
Annons

RAW-bilder blir brusiga

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Med risk för att bli stämplad som korkad....
Jag var häromkvällen och fotade solnedgången från Fjällgatan i Sthlm..trodde att jag hade fått kanonbilder med mig hem. Fotade i RAW..
När jag tog upp bilderna i scala 1:1 så blev jag mycket besviken...såg ut som jag hade kört i 10000000 ISO...kornigt och helt oanvändbart...fattade ingenting! slutartider mellan 1000 och 125 med lite olika bländarval.
ISO 200 genomgående. ALLA bilder blev lika brusiga. Frågan är då: Är det jag som inte fattar
hur man handskas med NEF-formatet, eller är det kamerainställningarna som felar? Jag öppnar bilderna med Nikon View.

Tacksam för lite hjälp.

Ladda upp ett exempel, gärna ett utsnitt i 100%, så ser vi bättre vad du menar.

Nikon brusar mycket när man kör längre slutartider.. Max för att slippa sönderbrusade bilder är 15 sekunder..

modellbilder.se skrev:
Nikon brusar mycket när man kör längre slutartider.. Max för att slippa sönderbrusade bilder är 15 sekunder..

Han skrev att han använt slutartider mellan "1000 och 125" vilket jag tolkar som slutartider mellan 1/1000 och 1/125.

jimh skrev:
Ladda upp ett exempel, gärna ett utsnitt i 100%, så ser vi bättre vad du menar.

Jag har försökt ladda upp en bild...men det går inte att skicka den i NEF-format, och så klagas det på att den är för stor...bilden alltså :).

Tilllägas skall, att bilderna är tagna med Sigma 55-200 med full tele....men så mycket brus skall väl inte en snikglugg orsaka...eller..?

Objektivets kvalitet påverkar inte brusnivåerna.

Du har väl inte Auto ISO på? Vad säger EXIF-datat?

Ladda upp en litet utsnitt (100%) som JPEG av din bild, här i forumet, som illustration. Jag har plåtat en del nattbilder i sommar på 30sec med D70, blir helt OK vad det gäller bruset tycker jag.

En tanke som jag fick är att du mätt ljuset precis vid solen vilket borde leda till att resterande omgivning blir underexponerad vilket i sin tur leder till mer brus.
Hur ser histogrammen ut?

Helgesson skrev:
Jag har försökt ladda upp en bild...men det går inte att skicka den i NEF-format, och så klagas det på att den är för stor...bilden alltså :).
Du måste göra om den till jpeg. Och utsnittet du laddar upp hit måste vara max 400x400 pixlar och 50 kb. Du behöver beskära alltså.
clindh skrev:
Du har väl inte Auto ISO på?
Den tanken slog mig också, speciellt med tanke på slutartiderna som är i mitt-på-dagen-området.

Exempel

Här kommer en av bilderna....inte så rättvisande..men det var det närmaste jag kunde komma utan klagomål att filen var för stor..ett urklipp ur orginalbilden.

Bilagor

• sol3.jpg
    sol3.jpg
    38.8 KB · Visningar: 215
Senast ändrad:
JoeCole skrev:
Brusreducering av kanske du hade på ?

Brusreducering av....men jag testade nyss att dra ned exponeringen en aning i Nikon View , och det blev ett helt annat resultat...till det bättre....förmodligen mättes ljuset i området kring solen, som någon så listigt sa...det är nog där skon klämmer...Är inte så förtrogen med bilder av den här typen..men man lär sig ...

Tack för alla förslag och all hjälp...snacka om bra fotoskola!! Man behöver lite andra infallsvinklar när man själv stirrar sig blind på problemen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar