ANNONS
Annons

Raw/7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Är det någon som fotograferar i RAW-formatet med sin Dynax 7D och vill berätta lite hur man går tillväga?

Jag installerade Minolta Viewer, men det första som hände var att programmet "utförde en förbjuden åtgärd", så jag blev sur och avinstallerade det. Därför har jag inte provat RAW-konverteringen där. Master-programmet skall tydligen kosta pengar, och jag tycker jag betalat tillräckligt för kameran för att behöva köpa programvara för att utnyttja alla funktioner.

Jag använder Photoshop 7, och kanske finns det någon plug-in?

Några tips?

Johan Hackman

Det finns en tredjepartsplugin till Photoshop (som funkar även till 7:an), MRWFormat. Jag har bara testat trial-versionen för ett par månader sedan. Den buggade lite (men inte lika illa som Dimage Viewer), men hade gott om inställningsmöjligheter. Gjorde inga noggrannare tester av kvaliteten, och intresserade mig inte längre när Camera RAW 2.4b kom.

Det verkar uppenbarligen vara så att rå-formatet inte börjat användas i någon större utsträckning ännu? Jag som trodde att det var många fotografer som bara använde det.

Det är ju lite lustigt att det i testet framgår att JPEG är bättre än rå-formatet i Minoltas Viewer. Då minskar ju anledningen att använda rå-formatet.

Johan

Johan_Hackman skrev:
Det verkar uppenbarligen vara så att rå-formatet inte börjat användas i någon större utsträckning ännu?
De som har kameran använder väl råformatet?

Jag som trodde att det var många fotografer som bara använde det.
Precis.

Det är ju lite lustigt att det i testet framgår att JPEG är bättre än rå-formatet i Minoltas Viewer. Då minskar ju anledningen att använda rå-formatet.
Inte alls, om det verkligen blir sämre (var står det?) får man bara låta bli att använda den programvaran. Är inte länken ovan till MRWFormat den enkla lösningen för en liten pengasumma?

Saxat från dbreviews recension;

As we've now become to expect Adobe Camera RAW produced the best absolute resolution with the fewest sharpening artifacts (the 'cleanest most detailed' image). After this DiMAGE Master produces fairly good resolution but with some artifacts and moire, JPEG from the camera is next and disappointingly soft and poor resolution is the supplied in the box DiMAGE Viewer (I really can't recommend using this for your RAW conversion).

Anders, använder du rå-formatet själv med en D7?

Johan

Erfarenhet av RAW format

Hej!

Jag använder Adobe Camera Raw inifrån Photoshop Elements 3. Det fungerar bra. Alternativet MRW Format från www.dalibor.cz fungerar också bra, men i dagsläget så tycker jag att att Adobe fungerar bäst med Dimage 7D.

Har problem med att Adobe Camera Raw ger konstig "fläckig" återgivning i skuggpartier, detta är en resultat av överambitiös brusreducering. Använder själv "Noise Ninja 2" för brusreducering.

MVH

Erik Kaffehr

Tillägg till förra

Jag använder bara RAW...

Till min lite äldre A2 använde jag Bibble (wwww.bibblelabs.com). Den kan "batchkonvertera" hela filträd. Jag tog 688 RAW-bilder under semestern och "Bibble" ballade ut efter ca. 450 när jag körde under Windows. Löste problemet med att köra under Linux. Tycker att Bibble är ett bra program.

Bibble stödjer inte i dagsläget Dimage 7D, men support är utlovat i nästa version. Bibble lär också fungera med Mac OS X.

Erik Kaffehr

Coffepot skrev:
Har problem med att Adobe Camera Raw ger konstig "fläckig" återgivning i skuggpartier, detta är en resultat av överambitiös brusreducering.
Intressant - blir det så även utan med "Luminance Smoothing" och "Color Noise Reduction" satt till noll?

Brusreducering

Hej!

Jag noterade detta effect på vissa bilder. Sedan har jag minskat på brusreduceringen från default till noll på både Luminance och Color Noise Reduction. Då blev jag av med fläckarna men hade bruset kvar. Detta problem uppstår typiskt i ganska mörka skuggspartier i bilder med stor kontrastomfång.

Vad jag menade var alltså att jag nollställer brusreduktionen i Camera Raw på bilder som är knepiga och använder Noise Ninja för att bekämpa bruset. På normala bilder ser man inte det här problemet och då tycker jag att Camera Raw fungerar utmärkt.

Jag upptäckte problemet på min A2 och fick tippset att prova MRW Format som fungerar som Photoshop plugin. Denna fungerade i mitt tycke helt OK, men krävde PhotoShop CS för att kunna spara bilderna i 48-bitars TIFF. Sedan upptäckte jag att Photoshop Elements 3 har också möjlighet att spara i 48-bitars TIFF. Eftersom jag inte använder Photoshop för bildbehandling så ville jag helst inte köpa den för 10000 :-.

Så jag har testat fyra olika RAW-konvertrar tillsammans med A2, Dimage Viewer, Adobe Camera Raw, MRWFormat och Bibble. Bibble är jättebra på batchkonverteringar. Alla gav rätt så olika färger. Till slut fastnade jag för Bibble 4.1 men den fungerar inte med Dimage 7D, support utlovas för verson 4.2.

I dagsläget så använder jag Photoshop Elements 3 med Camera Raw 2.4 och tycker nog att det fungerar bra. Nästa gång som jag kommer hem med några hundra RAW-bilder så hoppas jag att nya Bibble är tillgängligt.

Erik Kaffehr

Coffepot skrev:
Sedan har jag minskat på brusreduceringen från default till noll på både Luminance och Color Noise Reduction.
Då förstår jag. Jag har själv inte testat ACR så jag visste inte att "default" inte är noll.

Jag öppnade RAW-filerna från min D7D i Photoshop CS tidigare. Om jag minns rätt så hade jag ett plugin då. Nu har jag bytt dator och kan inte öppna filerna längre. Är det nån som vet var jag kan hitta ett plugin och hur jag lägger in det?

interior skrev:
Jag öppnade RAW-filerna från min D7D i Photoshop CS tidigare. Om jag minns rätt så hade jag ett plugin då. Nu har jag bytt dator och kan inte öppna filerna längre. Är det nån som vet var jag kan hitta ett plugin och hur jag lägger in det?
Kan inte hjälpa dig med PS men råder dig att testa Rawshooter essentials som man kan dra hem gratis från www.pixmantec.com

Jag gav upp med CS Rawkonverterare ganska så snabbt då jag ej fick till något vettigt arbetsflöde med det, detta är dock min åsikt & vissa verkar gilla det.

Testa Rawshooter & se. Antar att någon annan kan hjälpa dig med din fråga...

//Larsa

interior skrev:

Här har du alla uppdateringar för Photoshop, inklusive Camera RAW. 2.4 är det som skall användas för 7D. Instruktion finns med på sidan när du klickat på det du skall ha.
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows

Och här är samma sak för PS Elements.
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=40&platform=Windows

Hoppas att det hjälpte er. Funkade bra för min 7D och elements 3 i alla fall.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar