Annons

RAW - 23 återstående ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
När man fotograferar RAW-NEF så står det att det är 23 återstående i displayen och det säger manualen också. Men varför har dom gjort det på det viset? Jag har 55 foto att ta i RAW på ett 256 MB minne men den visar bara 23. Låter ganska korkat, eller?

ahaa, så många trådar så man går nästan vilse =)Fast den tråden gav mig inte riktigt svaret på varför dom gjort så och varför den säger 23 återstående fast man kan ta över 50 raw bilder.
Det borde ju inte vara så svårt att fixa för Nikon kan man tycka

23 RAW-bilder på 256MB låter rätt.
Min D100 visar att jag kan ta 107 på en 1GB Microdrive.
Du kanske kör komprimerat förstås..

D70 RAW-filer är komprimerade med icke-förstörande komprimering. Därför varierar filstorleken. 6 Mpix a 12 bitar blir drygt 9 MB. Komprimering av normala motiv ger ca 5 MB men det kan man inte garantera utan därför anger kameran återstående bilder baserat på okomprimerad filstorlek.

D100 har omprimerade RAW-filer som alltså blir större.

Okej, tyckte det var konstigt att manualen säger att man ska kunna få in drygt 45 bilder på ett 256 MB kort och att dom skulle vara ca 5MB stora.

Jag fotograferade precis inomhus på min lille son. Alla bilder blev drygt 5,5 MB. Alltså fick det plats nästan 46 bilder.
Vad beror storleken på? och i vilket färgdjup fotograferar den i 8 eller 16. När jag öppnar upp i Capture och drar över dom i PS CS så står det alltid 8.

Lionheart skrev:
Jag fotograferade precis inomhus på min lille son. Alla bilder blev drygt 5,5 MB. Alltså fick det plats nästan 46 bilder.
Vad beror storleken på? och i vilket färgdjup fotograferar den i 8 eller 16. När jag öppnar upp i Capture och drar över dom i PS CS så står det alltid 8.
Tänker du på datats storlek i filen? Storleken beror först och främst på upplösning och färgdjup. Kommer komprimering in i bilden spelar även motivets "kompressionsvänlighet" in.

D70:n har 12-bitars färgdjup ut ur sensorn. Men sen är tydligen komprimerade NEF-bilder lite lustiga, enligt vissa källor (http://www.majid.info/mylos/weblog/2004/05/02-1.html) rör det sig inte om helt förlustfri komprimering. Jag vet inte, har inte hunnit verifiera vad de skrivit.

"Drar över dom i PS CS"? Kör du drag-and-drop? Då vet jag inte vad som händer. Prova att antingen konvertera dina NEF till TIFF i Capture, då kan du välja 16-bitar, dvs den slänger iaf inte information för dig vid konverteringen. Öppna denna TIFF i PS CS. Eller så öppnar du NEF direkt i PS CS.

Jag får in väl över 150 bilder i NEF på mitt 1GB-kort. Jag har aldrig fyllt det helt så jag vet inte om jag skulle få in fler. Kameran säger 96 när kortet är tomt. Så länge diffen är åt det hållet så är jag inte så ledsen :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar