Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
RAW - 23 återstående ?
- Trådstartare Lionheart
- Start datum
FredrikB
Aktiv medlem
Det här har diskuterats bl a i den här tråden.
objernulf
Aktiv medlem
D70 RAW-filer är komprimerade med icke-förstörande komprimering. Därför varierar filstorleken. 6 Mpix a 12 bitar blir drygt 9 MB. Komprimering av normala motiv ger ca 5 MB men det kan man inte garantera utan därför anger kameran återstående bilder baserat på okomprimerad filstorlek.
D100 har omprimerade RAW-filer som alltså blir större.
D100 har omprimerade RAW-filer som alltså blir större.
Lionheart
Aktiv medlem
Jag fotograferade precis inomhus på min lille son. Alla bilder blev drygt 5,5 MB. Alltså fick det plats nästan 46 bilder.
Vad beror storleken på? och i vilket färgdjup fotograferar den i 8 eller 16. När jag öppnar upp i Capture och drar över dom i PS CS så står det alltid 8.
Vad beror storleken på? och i vilket färgdjup fotograferar den i 8 eller 16. När jag öppnar upp i Capture och drar över dom i PS CS så står det alltid 8.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Tänker du på datats storlek i filen? Storleken beror först och främst på upplösning och färgdjup. Kommer komprimering in i bilden spelar även motivets "kompressionsvänlighet" in.Lionheart skrev:
Jag fotograferade precis inomhus på min lille son. Alla bilder blev drygt 5,5 MB. Alltså fick det plats nästan 46 bilder.
D70:n har 12-bitars färgdjup ut ur sensorn. Men sen är tydligen komprimerade NEF-bilder lite lustiga, enligt vissa källor (http://www.majid.info/mylos/weblog/2004/05/02-1.html) rör det sig inte om helt förlustfri komprimering. Jag vet inte, har inte hunnit verifiera vad de skrivit.
"Drar över dom i PS CS"? Kör du drag-and-drop? Då vet jag inte vad som händer. Prova att antingen konvertera dina NEF till TIFF i Capture, då kan du välja 16-bitar, dvs den slänger iaf inte information för dig vid konverteringen. Öppna denna TIFF i PS CS. Eller så öppnar du NEF direkt i PS CS.
Jag får in väl över 150 bilder i NEF på mitt 1GB-kort. Jag har aldrig fyllt det helt så jag vet inte om jag skulle få in fler. Kameran säger 96 när kortet är tomt. Så länge diffen är åt det hållet så är jag inte så ledsen :-D