Annons

raw-ändringar sparas ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackan

Medlem
När jag justerat bilder i ACR och går vidare in i PS så gör jag alltid det som ett smart object eftersm jag vill kunna gå tillbaka i ACR för vidare justeringar. Märker dock att det bara är den första justeringen som sparas i raw-filen (eller snarare .xmp-filen). Om jag går tillbaka från PS till ACR och gör ändringar så följer förvisso med tillbaka in i PS men de sparas inte i raw-filen. Dvs nästa gång jag öppnar raw-filen från Bridge så är det den första justeringen som kommer upp (allstås inte de ytterliggare justeringar jag gjort senare).
Har nyligen uppgraderat från CS4 till CS5 och jag inte minnas att detta var ett problem när jag körde CS4. Förmodar att det är någon inställning som bör göras.

Har provar "export to xmp file" i ACR när jag gjort justeringar men det hjälper inte.

(Om det spelar någon som helst roll så kör jag Mac och enligt vad jag kan se i Finder så sparas .xmp-filerna i samma mapp som NEF-filerna.)

Någon som vet vad jag gör för fel?
 
Du gör rätt. När filen väl är ett smart objekt har den tappat kopplingen till originalfilen. Då är en kopia av rawfilen inbakad i ditt photoshopdokument, och det är den filens xmp som uppdateras.

Det blir logiskt om du ser konsekvenserna av motsatsen. Då blir det som i program som InDesign etc, där det gäller att du har ordning på dina monterade original. För flyttar/slänger du originalet så upphör ju dokumentet att fungera. Så vore omständigt om det funkade i Photoshop.
 
Du gör rätt. När filen väl är ett smart objekt har den tappat kopplingen till originalfilen. Då är en kopia av rawfilen inbakad i ditt photoshopdokument, och det är den filens xmp som uppdateras.

Det blir logiskt om du ser konsekvenserna av motsatsen. Då blir det som i program som InDesign etc, där det gäller att du har ordning på dina monterade original. För flyttar/slänger du originalet så upphör ju dokumentet att fungera. Så vore omständigt om det funkade i Photoshop.

Aha, då förstår jag. Tack för förklaringen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.