Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rapsfält
- Trådstartare Annika.N
- Start datum
Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Annika!
Verkligen snygg bild! En sak jag tycker är lite extra intressant med den, och som jag gillar, är att den har lite av sådana där äldre färgvykort över sig. Inte som dagens ganska tristperfekta, färgmättade vykort. Ungefär samma proportioner som de äldre också förresten.
Men det är inte det, det är något annat som jag inte riktigt kan sätta fingret på, någonting med skärpan och/eller färgtonerna skulle jag tro.
Har du behandlat den på något speciellt sätt för att få den så?
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Verkligen snygg bild! En sak jag tycker är lite extra intressant med den, och som jag gillar, är att den har lite av sådana där äldre färgvykort över sig. Inte som dagens ganska tristperfekta, färgmättade vykort. Ungefär samma proportioner som de äldre också förresten.
Men det är inte det, det är något annat som jag inte riktigt kan sätta fingret på, någonting med skärpan och/eller färgtonerna skulle jag tro.
Har du behandlat den på något speciellt sätt för att få den så?
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Janne!kiwawa skrev:
Har du provat graduerat ND-filter?Det gör underverk på sådana här bilder genom att mörka ner himlen, den hade i detta fall blivit mörkare blå, och ännu finare kontraster på färgerna;-)
Jag har själv funderat lite på att skaffa avtonade gråfilter. I så fall skulle jag satsa på rektangulära sådana. De blir ju lite tyngre, men med dem kan man flytta filtret uppåt och nedåt i höjdled så att man får avtoningen precis där man vill ha den. Det måste vara en mycket stor fördel.
Men jag skulle vilja fråga dig, eftersom du har erfarenhet av avtonade gråfilter, blir det inte konstiga övergångar ibland?
Om filtrets toning hamnar för långt ned skulle ju t ex skogsranden som gränsar mot himlen på Annikas bild lätt kunna bli för lågt exponerad och onaturligt mörk.
Och om toningen träder i kraft ovanför horisonten och har lite kort övergång, som jag sett på bilder att sådana här filter verkar ha, blir ju himlen ljus alldeles vid horisonten för att sedan mörkna lite för tvärt uppåt.
Jag har ingen erfarenhet av avtonade gråfilter, men det här är några funderingar jag haft kring dessa och som hittils fått mig att tveka lite.
Det skulle vara intressant att höra om det brukar bli sådana här problem eller om det fungerar bättre i praktiken än jag befarat ibland.
Mvh.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Annika!Annika.N skrev:
Jag har ökat kontrasten och skärpan i PS.
MVH Annika
Jag trodde faktiskt att du hade använt något filter eller någon specialteknik på bilden. Speciellt partiet till höger i bilden, med ladorna (är det väl?) och den lummiga skogen, påminner om de här äldre, vackra färgvykorten jag tänker på.
Mvh.
Lasse C
kiwawa
Aktiv medlem
Hej LasseLasse C skrev:
Hej, Janne!
Jag har själv funderat lite på att skaffa avtonade gråfilter. I så fall skulle jag satsa på rektangulära sådana. De blir ju lite tyngre, men med dem kan man flytta filtret uppåt och nedåt i höjdled så att man får avtoningen precis där man vill ha den. Det måste vara en mycket stor fördel.
Men jag skulle vilja fråga dig, eftersom du har erfarenhet av avtonade gråfilter, blir det inte konstiga övergångar ibland?
Om filtrets toning hamnar för långt ned skulle ju t ex skogsranden som gränsar mot himlen på Annikas bild lätt kunna bli för lågt exponerad och onaturligt mörk.
Och om toningen träder i kraft ovanför horisonten och har lite kort övergång, som jag sett på bilder att sådana här filter verkar ha, blir ju himlen ljus alldeles vid horisonten för att sedan mörkna lite för tvärt uppåt.
Jag har ingen erfarenhet av avtonade gråfilter, men det här är några funderingar jag haft kring dessa och som hittils fått mig att tveka lite.
Det skulle vara intressant att höra om det brukar bli sådana här problem eller om det fungerar bättre i praktiken än jag befarat ibland.
Mvh.
Lasse C
Jag använder Cokin P121 för landskapsbilder(finns, enligt vad jag läst, bättre=dyrare).Det har en mjuk övergång , har inte testat filter med hård övergång, men jag tror att jag har mer kontroll på hur effekten hamnar.
Jag lägger in några testbilder jag tagit nyss.
Den här bilden är med övergången i mitten, solen kommer in från höger.
Bilagor
Nej, ett ND-filter är grått över hela ytan. Det är bara avtonade dito som är just avtonade.
I regel köper man rektangulära som man använder med en speciell hållare. Det finns runda också, men de är rätt värdelösa eftersom de tvingar en att ha toningsgränsen precis i mitten.
I regel köper man rektangulära som man använder med en speciell hållare. Det finns runda också, men de är rätt värdelösa eftersom de tvingar en att ha toningsgränsen precis i mitten.
Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Janne!kiwawa skrev:
Här med 1/3200 sek, inte så där jättebra exempel kanske, men man ser att träden blir aningen mörkare, men inte så att det stör mig.
Jag håller med. Träden blir inte så mycket mörkare att jag skulle ha reagerat på det och tyckt att det såg konstigt eller fel ut. Det jag i första hand ser är just toningen på själva himlen.
Jag tolkar det som att du kan välja var avtoningen ska hamna, alltså att filtret är rektangulärt.kiwawa skrev:
Hej Lasse
Jag använder Cokin P121 för landskapsbilder.
...
Den här bilden är med övergången i mitten, solen kommer in från höger.
Jag googlade på filternamnet och fick över 20.000 träffar, men Google och jag kommer inte alltid överens, så jag lyckades inte hitta någon konkret information om huruvida filtret verkligen är rektangulärt eller om det kanske handlar om olika runda filter med avtoningen på olika ställen.
Så därför är jag lite nyfiken bara på om filtret är rektangulärt eller inte?
Jag har sett bilder av rektangulära filter på nätet så jag vet hur de ser ut och hur de används. De blir ju lite tyngre och klumpigare på kameran, men fördelen att fritt kunna välja var avtoningen ska hamna skulle klart överväga för min del.
Mvh.
Lasse C
Maxieboy
Aktiv medlem
Ett cirkulärt POLARISATIONSFILTER fixar en blå himmel.
se exempel här:
http://www.pix4chicks.se/Jannike/Web-001/frames.htm
se exempel här:
http://www.pix4chicks.se/Jannike/Web-001/frames.htm
kiwawa
Aktiv medlem
Jo, det är ett rektangulärt avtonat filter i en p-hållare.Då kan jag välja var jag vill ha toningen i höjdled och jag kan även vrida hållaren hur jag vill ha den vilket ger mig mer kontroll.Lasse C skrev:
Hej, Janne!
Så därför är jag lite nyfiken bara på om filtret är rektangulärt eller inte?
Jag har sett bilder av rektangulära filter på nätet så jag vet hur de ser ut och hur de används. De blir ju lite tyngre och klumpigare på kameran, men fördelen att fritt kunna välja var avtoningen ska hamna skulle klart överväga för min del.
Mvh.
Lasse C