Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rapportera kommentar ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kritikmoderatorer har vi i princip beslutat om att "anlita", men då blev det exakt samma diskussion om övervakning och hur dåligt det skulle bli. Jag håller inte alls med om den diskussionen utan är saker på att rätt moderatorer skulle funka klockers. Vi kommer att fixa detta framöver.

Moderatorfunktion är på G men också betydligt mer att koda runt det än den enkla "rapportera". Rapportera är bra ändå, rapportern går till moderatorerna precis som i forumen och de kan då agera snabbt.

Det där om att "redigera" flyttar ut, det var väl innan jag fixade designen. Eller?

En sådan här liten ikon har dom på IDG får att anmäla inlägg:

Bilagor

• anmal.gif
    anmal.gif
    74 bytes · Visningar: 193
Fotosidan 20000+ medlemmar....

Jag antar att det här är en aningens större sajt numera, och att detta kanske dessvärre behövs... Tiderna förändras.

David, det funkar säkert alldeles utmärkt, både med rapportera-länkar och moderatorer. Ikonen är betydligt bättre än en massa text.

-Christian

Slopa gratis medlemskap så slipper vi många "dårar". 100:-/år (brons-medlemskap) kan alla genuint intresserade lägga upp, även "yngre" eller andra utan egen inkomst. Det är bara en ekonomisk prioriteringfråga.

Pia, som tycker att minoriteten styr majoriteten för mycket.

Jo den tanken har varit uppe förut och är ju något vi funderat på. Det skulle ge ett rejält dropp i medlemsantalet, och då leda till betydligt färre kommentarer på bilderna man laddar upp. Och alla vill ju ha många kommentarer på sina bilder, det hör vi. Balansgång.

Det är inte heller en garanti för bättre kommentarer i sig; det rensar ju ur det allra värsta som det som skrevs igår, menr jag ser en hel del dumheter skrivna av betalande medlemmar också.

Kanske ska normalmedlemsskapet kosta 10-30 kr bara för att hindra någon från att skapa ett fejkkonto och skriva sjuka inlägg???

Det lilla "hindret" kanske stoppar en del dårar men de som är intresserad har inget problem att hosta upp några tior.

Blir det för krångligt för redaktionen?

/Svante

(som håller på att radera alla bilder på min dotter för att undvika otrevligheter)

clindh skrev:
Jo den tanken har varit uppe förut och är ju något vi funderat på. Det skulle ge ett rejält dropp i medlemsantalet, och då leda till betydligt färre kommentarer på bilderna man laddar upp.

Det är ju dårarnas vi vill slippa, har svårt att tro att vi får nämnvärt med färre kommentarer om ni tar en hundring. Dock så slipper vi kanske det värsta. Handen på hjärtat så kan väl inte medlemsantalet vara speciellt viktigt 20 000 med 50% inaktiva + några dårar eller 5 000 aktiva trevliga medlemmar.

clindh skrev:
Det är inte heller en garanti för bättre kommentarer i sig; det rensar ju ur det allra värsta som det som skrevs igår, menr jag ser en hel del dumheter skrivna av betalande medlemmar också.

Det är ju skillnad på dumheter & dumheter, dom flesta har väl nån gång varit nära eller gått över gränsen, vi är ju människor...

Sjuka inlägg vill vi dock slippa.

Larsa/faktiskt inte betalande, men snart....

Att rensa det värsta vad gäller "knäppskallar" - vilket jag var ute efter i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=14421 - genom att slopa gratismedlemskapet som Pia föreslår kanske är en bra idé. Att jag inte kom på den själv?!

Hur stort medlemstappet skulle bli är ju svårt att säga eftersom en del - förhoppningsvis de seriösa - gratismedlemmarna i det läget skulle gradera upp.

100:-/år tror jag skulle minska mycket av dumheter och vi kan ägna oss åt roliga saker istället. 100:-/år är ju inte ens tre öl ;)

Sen är det givetvis upp till redaktionen att vikta mellan kvalitét och kvantitet

Senast ändrad:
Jag är med i ett flertal andra forum på nätet mer eller mindre stora. Mindre, bara en 10000 medlemmar, större, bra bit över 150000 medlemmar.

På det större blev bandbredden en betydande kostnad, och då merparten av denna bandbredd togs upp av ett forum som erhölls som en bra sak men som igentligen inte hade sitens ideologi i huvudsyfte gick dom över till en subscriber modell. Först försökte dom med en donation drive, men den täckte inte allting fullt ut.

Altså, vissa forum, i detta fall, dom forumen för generellt snack(the lounge(allmänt) och velvet room(romantiskt) samt ett för religösa discussioner) gjordes då till subscriper only. Dessa stog ensamt för över 50% av bandbredden på forumen. Samt att dom också lade till extra funktionalitet som att kunna ladda hem alla articklar i PDF format. Dessa åtgärder var en succe.

Men dom behöll dock gratis medlemsskap för dom delarna av forumet som hade med sitens ideologi att göra.

Sedemera så krävs det nästan idag att ett forum(och kritikbilderna fungerar trots allt som ett forum) har någon form av moderation. David och Christer kanske kan svara på hur legaliteterna ser ut när det gäller ansvar för det som finns tillgängligt att beskåda för allmänheten.

Vet att det länge var uppe pga av diverse disputer i tidningars forum om dom skulle ta ansvar för vad enskilda personer skrev.

Och samt att det alltid finns en viss kvot knäppskallar, och desto större forum, desto fler knäppskallar som gillar att förstöra för andra.
Sedan om dessa borde spärras in eller vad som bör göras är en annan diskussion, delvis.

Jahopp nehej

Jag har ju själv fått en del hotfulla kommentarer och mail för ett tag sedan och dessutom har någon roat sig med att lägga in min mailadress i en spamlista men...

Här kommer lite konkreta icke sarkastiska förslag !!

* Sätt en timeout på gratismedlemmar från anmälan till man får kommentera (foto.no har en karens på 48 timmar för att slippa detta fenomen)!

* Sätt ut en anmälningsknapp på medlemmar där man kan anmäla någon till BÄSTA kommentatör och inspiratör. Vi behöver väl några bra exempel !?

* Räcker det inte med att anmäla konstigheter till [email protected]. Har jag fått ngt kränkande och ser det själv så kan jag ju avpublicera. Ser ngn annan så kan denne enkelt klicka på en funktion alt skriva ett mail till [email protected]. Är det sedan frågan om hot görs en polisanmälan...

* Visst är vi påväg mot ett samhälle där vi skall skydda oss genom att lämna DNA när vi föds och helst gärna innan födseln manipulera bort avvikande beteende, men det är en annan diskussion som vi tar på www.vartärvipåvägtänkefterföre.nu

* Lyft alltid fram det goda, visa på vad som är bra !!! Var rädd om era betalande medlemmar för fler och fler av dem dyker upp på andra liknande sajter .....

* Vad vill ni ??? Grädden surnar om den står framme för länge ;) Jag gillar fotosidan som den är ! Här finns det mycket göttigt för ögonen och för det mesta en skön attityd. Självklart finns det ju en del tråkmånsar men det finns det ju bland grannar, bekanta, i bussen på jobbet också... Jag lägger min tid på de som ger mej något :)

/Kristian som vill ha plats för flera bilder ;)

Timeout för kommentarskrivning är ett bra förslag, det tar vi till oss.

Bästa kommentator: ja det har varit uppe till diskussion förut, att kunna klicka på "Ja den här kommentaren var bra!" och som plussar på ett index hos kommentatorn. Vissa hatade idéen, andra tyckte den var ypperlig. Som vanligt alltså :) Vi får se.

Maila abuse: vad är skillnaden? Det är ju precis vad Rapportera-funktionen gör nu, skillnaden är att vi här får med direkt länk till bild/kommentar så vi kan hitta dit på stört. Det minskar administrationstiden rejält.

Bästa sättet att behålla våra kära medlemmar är väl att se till att majoriteten trivs. Dumma kommentarer, påhopp odyl skapar inte trivsel.

clindh skrev:
Bästa sättet att behålla våra kära medlemmar är väl att se till att majoriteten trivs. Dumma kommentarer, påhopp odyl skapar inte trivsel. [/B]

Roliga kommentarer bra hjälp och inspirerande bilder gör det !!! Var finns det framlyft så att nya oerfarna kan få inspiration och tips ???

Förstår inte meningen med lista nya okommenterade... Skulle vilja ha länk isåfall till väckans bästa lista... Hursomhelst så har det inte med tråden att göra...

Lägg era intjänade pengar på förhöjande funktioner inte på det fåtal som missbrukar...

Hoppas att antalet betalande medlemmar ökar då de vårdar fotosidan på ett bättre sätt sedan kan man ju alltid reglera betalningsnivån (kostnad).

48 timmar mute på nya medlemmar som inte pröjsar ;) Skall bli intressant och se hur mycket resultat det blir bland kommentarerna på ens egna bilder då man är aktiv i forumen...

/Kristian [betalande medlem som inte följer tack regeln]

Hur gör man för att kunna skriva ett repotage ????

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar