Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rapportera kommentar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Men snälla nån... Håller vi på och bygger upp en Staziorganisation med rapportörer ???

Lägg energi på vettiga funktioner istället för att fokusera på de minimalt antal kommentarer som bryter mot regler...

Vill genast rapportera alla mina tack på bilder för de bryter ju mot regler men inte mot vett och etikett ;)

Jag förstår inte ... Kan vi inte rapportera och berömma bra kommentarer istället och utse den kreativaste kommentatorn ???

/Kristian som inte kommer bli angivare och tycker angiverifunktionen fular ner ...

Var detta resultatet av sommarens kreativa diskussioner om nya funktioner...?

Senast ändrad:
Fick inte redigera den så här kommer den bortfallna texten.

Mina kommentarer är nedlusade med länk till rapportera kommentar. Där står det följande

"Denna funktion skall endast användas för att rapportera sådant som
bryter mot våra regler för kommentarer och bilder. "

Hoppas verkligen detta är ett skämt för vi är väl en seriös fotosida som lyfter fram det bra och lägger krut på de funktionerna !?

/Kristian som inte uppskattar skämtet

Oj... måste kika... Visst, du har så rätt. Jahaja, vad gör man nu då?

Ja du Kristian, kära nån... kära hjärtanes då. Det var ju ett fett resultat av diskussionen... :(

(censurerat av mig) (censurerat av mig) (censurerat av mig) (censurerat av mig) (censurerat av mig) (censurerat av mig)

Eller hur?

-Christian

Det är inget skämt. Igår var det en medlem som skrev pedofila snuskkommentarer på ett antal barnbilder. Det var ytterst otrevligt och för att vi snabbt skall kunna få reda på sådana här saker behövde vi någon form av enkel funktion där en medlem snabbt kan rapportera in kommentarer.

Vi har sedan en bra stund samma funktion i forumet för att även där enkelt hjälpa medlemmar som tycker de blivit trampade på tårna, påhoppade, eller meddela om diskussioner som spårat ur.

David, visst, förstår. Känner bara en aning tendens mot Disney-fiering - familjetryggt, rosenkindat och svenskutslätat. :)

Men, jorå, det är klart att en sådan funktion kan vara bra att ha. Fast Kristian (med K) har en punkt eller två ovan.

Whatever.
-Christian

Hold your horses!! Det är ju inte så att Rapportera knappen automatiskt raderar kommentaren, vad den gör är att dra ett mail till redaktionen som sen tar beslut. Menar du att redaktionen blivit "disneyfierad" i sin bedömning pga av denna knapp?

För övrigt vet jag många exempel på medlemmar som blivit djupt kränkta, trampade på tårna och t.o.m obehagliga till mods av kritikkommentarer, och kanske denna funktion kunde gjort att redaktionen snabbare kunnat agera.

David, eh fniss. Jo, det verkar som om vi är igång igen. :)

Jag trodde inte att den deletar, utan precis som du säger, mailar.

Min kommentar om Disney-fiering... Det finns en tendens i Sverige i stort, mot ett långt gånget "trygghet-till-varje-pris". Alf Svensson tycker att vi ska ha DNA-profiler på alla, "för säkerhets skull", diskussioner om att det är bäst att spärra in snart sagt alla psyksjuka, "för säkerhets skull" osv. Otaliga exempel.

Rapportera-funktionerna ser jag som ett litet tecken på samma fenomen. Och ska man sålla kontent så att *ingen* reagerar på *något*, så då blir det en Disney-fierad värld utan känslor, slätstruket, rosenkindat. Och såååå trååkigt att jag dör.

Jag tvivlar inte alls på att medlemmar kan känna sig djupt kränkta, förtvivlade, förbannade, osv. Och att det emellanåt kan vara knappt begripligt vad de hetsar upp sig så över. :)

Sådana här diskussioner med dig David - livar upp! :)

-Christian

Jag läste kommentarerna....

Jag läste några av de kommentarer som gjorde att denna funktion kom. De var mycket grova och upprörande. Tyvärr är det väl så att så länge det finns folk som inte har vett att uppföra sig så får vi leva med att "rapportera" Man kan ju bara hoppas att ingen av fotograferna som kanske är föräldrar till de barnen som kommenterades han läsa det som skrevs.

Marlene

Marlene,
att man emellanåt får bottennapp till kommentarer är tråkigt, men en realitet när man har med en massa folk att göra. Det jag pratar om är "proportionalitet", en svår diskussion då den egentligen handlar om vad man känner är "rimligt" i slutändan.

Pedofili tror jag inte är särskilt vanligt. Jag såg inte kommentarerna, men jag skulle utgå från att det var någon som var på fyllan och blev ovanligt barnsligt provocerande en stund?

Min punkt är att dessa fenomen, världen i stort, inte försvinner, bara för att vi inför fler "säkerhetsfunktioner" i vår tillvaro. Samtidigt sprider alla regler, funktioner och diskussioner en oro (faktiskt!) hos de som kommenterar här, "bryter jag mot någon regel nu"?

Mer säkerhet, larm osv kommer inte "gratis", utan - tror jag - till priset av ökad oro och ängslan.

Äsch, spelar ingen roll. Jag vilar mitt kase.
-Christian

Jag kan hålla med om att "Rapportera kommetar" länken ger ett trist intryck. Jag undrar faktiskt om det inte är lite överdrivet att den finns på varenda inlägg under en bild.

Visst är det så att det finns knäppgökar bland 20.000 medlemmar. Konstigt vore om dom inte fanns. Knäppgökar som säkert kan skriva de vidrigaste kommentarer - men dom är få. Det tråkiga är att dessa få skall få påverka stämningen och miljön på hela fotosidan.

Om man drabbas av en kommentar som upprör behöver det inte vara så svårt att skicka ett mail via "Om oss/Kontakta oss" eller kanske via EN länk som ligger längst ner på en bildsida. Måste verkligen varje kommentar ha sin egen länk. Det ger ju ett väldigt trist intryck i den anda som Kristian och Christian nämnt.

cwe skrev:
...Pedofili tror jag inte är särskilt vanligt. Jag såg inte kommentarerna, men jag skulle utgå från att det var någon som var på fyllan och blev ovanligt barnsligt provocerande en stund? ...

Äsch, spelar ingen roll. Jag vilar mitt kase.
-Christian

Pedofili eller nåt som kan liknas vid pedofili är totalt oacceptabelt oavsett hur full en människa är. Den människan är SJUK! Jag har varit full i mina dagar tom oredligt full (jag erkänner) men har aldrig fått för mig att tänka sexuellt på ett barn!

/Svante

Cwe, jag nog är det bra att diskutera. Vi lyssnar mer än gärna på synpunkter och försöka alltid vara så smidiga och diplomatiska i våra beslut i kombination med att styra fotosidan dit vi vill.

Precis som innan är det redaktionen som tar beslut och vi kommer köra samma anda som hittills, dvs inga speciella ändringar i vårt synsätt. Därmed tror jag att det kommer att funka fint.

Rapportera knappen sitter där ett tag nu och så får vi känna efter om det var rätt eller fel. Anledningen till att det är per kommentar är naturligtvis för att förenkla vår administration då länken i mailet kommer att peka på exakt rätt kommentar, istället för som idag då man kan få leta i långa trådar innan man hittar rätt (nästan alltid fallet)

Jag måste få komma med ett inlägg här

Jo, det var så att jag var en av dom berörda.

Under en av mina bilder fanns det plötsligt en kommentar av sjuk karaktär.

En bild på 8 flickor i 12 årsåldern. Min patrull i scouterna (varav en är min dotter). Flickorna syntes tydligt och var identifierbara, men var fullt påklädda. Dom hade till och med regnställ.
Ändå hade den här sjuka fejkmedlemen kunnat fantisera om vad han skulle vilja göra med dom...
Han önskade att han var deras ledare, han pratade om deras trånga hål, han ville ha namn och adresser, han ville se dom nakna...
Tänk tanken att det var er dotter och hennes kompisar det handlade om!

Nu kommer jag att tänka mej väldigt noga för innan jag laddar upp bilder med barn, eller över huvud taget bilder där man kan identifiera personen.

Jag är mycket glad och tacksam att redaktionen reagerade så snabbt som dom gjorde!!!

Jag blev väldigt illa berörd och kränkt av den kommentaren.
Att över huvud taget kunna komma på sådana tankar när det gäller barn är sjukt! Vilken ålder människan än har. Antingen det är en tonåring eller en 50-åring. Lika illa vilket. Även om det skulle vara ett infall från en full person, så måste tankarna finnas där när människan är nykter också - eller?

Tack för ordet
/Catarina

Angående kommentarerna. Det visade sig att det var från en dator på en skola. Vi identifierade vilken medlem som varit inloggade och som sedan bytte identitet till den som skrev pedofila kommentarer. Vi mailade medlem (den först inloggade), men eftersom datorn stod i en datorsal på en skola så var det alltså en annan elev som direkt efteråt skapat ett fejkkonto och sedan skrev kommentarerna. Den oidentifierade eleven måste i vilket fall som helst behöva prata med någon.

Vi kan säkert göra länken mindre framträdanden, en liten ikon bara. Folk rapporterar ju kommentarer till oss ändå med den länken som ligger under inmatningsfältet, men det är då ibland rätt svårt att se/förstå vilken kommentar man avser, så det där förenklar också administrationen för oss.

Funktionen har funkat fint i forumen. Jag trodde länken där skulle leda till en herrans massa rapporter från "lättstöta" men så har det inte blivit. Det är faktiskt väldigt få som rapporterar inlägg. Vi får se hur det blir på kommentarerna.

Diskussionen om disneyfiering i samhället tycker jag inte hör hit. Vi har våra regler för kommentarer och inlägg, de har ju inte ändrats. Vi ser hellre att vi får rapport om när de överskrids än att det utbryter diskussion i bildkommentarsfunktionen om någon annans kommentar, det är fel plats för sådant.

Tycker det är ett bra förslag Christer! Kanske ha en ikon istället och att flytta länken helt ut till höger. Och inte som nu intill namnet på kommenteraren. Åtminstone virrige jag kan plötsligt en tidig morgon trycka på fel knapp... :)

Upplevde själv dessa MYCKET otrevliga kommentarer det handlar om - tacksam för att de plockades bort så snabbt.

Fotohälsningar
Terje

Tror det skulle vara en klar förbättring att omvandla den till en ikon eller att åtminstone högerjustera den. Som den är nu ligger den 'för nära' namnet på kommentarförfattaren och ger en känsla av att man _borde_ fundera på om man ska rapportera inlägget (till skillnad från här i forumet där den ligger så att man lätt hittar den om man tittar efter den, men inte är _det första_ man ser när man läser ett inlägg).

/maria
(som skriver så långsamt att andra hinner säga samma sak före henne *skratt*)

Utse ett tiotal moderatorer för Kritikbilder, som för detta får ett Guldmedlemskap.
Utöver detta, lägg in ett antal ord som generar e-mail till dessa moderatorer så fort ordet påträffas i bildkommentarerna.
Detta sätt är vida överlägset den irriterande "rapportera inlägg"-funktionen i både hastighet och arbete för redaktionen.

Noterar även att funktionen "redigera" flyttar ut "Rapportera inlägg" till höger efter att man skriv en bildkommentar, vilket förstärker irritationen ytterligare några hekto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar