ANNONS
Annons

Ranger Quadra vs 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Mo Gul

Aktiv medlem
Funderar pa att kopa Elinchrom Ranger Quadra vilket har en effekt pa 400Ws.

For tillfallet anvander jag tva Canon 580ex blixtar och jag undrar om nagon kan forklara skillnanden i effekt mellan dom har tva, Quadra vs 580ex ?

Eftersom Canon endast pratar om ledtal vilket inte sager mycket om effekt.
Pa aifos hemsida sager dom att Ledtalet kan inte heller omvandlas till joule eller wattsekunder.

Tacksam for all hjalp, inte sa haj pa fysiken.

/Joel

Tror att du kan räkna med att din 580EX motsvarar ungefär 60W. Det är iallafall vad de på Strobist.com brukar hävda att liknande Nikon-blixt motsvarar i en direkt jämförelse med en studioblixt.

Tack for ditt svar,

Store skillnad an vad jag trodde det skulla va, da kanske jag inte behover stracka mig anda till Ranger RX paketet som ar bra mycket dyrare an Quadro.

/Joel

En ödmjuk test av ren nyfikenhet.

Detta är ju lite svårt att jämföra, beror så mycket på hur blixtarna används, att de har olika ljusformare (reflektor etc).

Jag var dock nyfiken på en liknande jämförelse och gjorde ett ovetenskapligt test mellan kamerablixt och studioblixt.

Kamerablixt Minolta 5600 (ledtal 56 precis som toppmpdellerna från Nikon/Canon). Studioblixt Qihe 300Ws. Riggade båda med samma vita paraply på ett typiskt avstånd för modellfoto. Just denna setup gav för kamerablixten en motsvarande styrka på 100Ws.

Quadra

Har funderat på två Quadra själv...
Hur tror ni att de funkar till interiörsfoto?
Ska använda dem till det och utomhusporträtt, problemet när det kommer till interiör är längden på kablarna (och att redigera bort dem)... Eller är det bättre att skaffa en extra 580EXII?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar