ANNONS
Annons

Randigt brus - 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Jag var ute häromdagen och tog lite stjärnhimmelkort och exprimenterade med olika slutartider, först iso800 och sendan iso1600

och jag tror att varje gång Long Exposure noise reduction gick igång (C.Fn 2) så fick jag ett randigt brus över hela bilden,

Skall det vara så eller är det någon fel på min kamera? jag skall prova någon dag att ta 30sek iso800 utan noisereduction för att se om jag endå får detta brus.

Bruser finns i både mina RAW och JPG filer.

jag har dragit upp ljuset en helt del på följande bild för att ni skall se bruset lättare.

Körde med 17-40L @17mm iso800 30sec f/4 manuell focus och exponering.
 

Bilagor

  • img_2688.jpg
    img_2688.jpg
    32.6 KB · Visningar: 916
800-1600 Asa är inte att rekommendera vid långa exponeringar. 200-400 max men helst så lågt som möjligt, ljusbortfallet får du kompensera med tid/bländare (om möjligt).

Stjärnfotografering är inte digitalkamerans starkaste sida direkt...
 
Jag har kört iso 1600 med slutaren öppen väldigt länge... Och de ränderna har jag aldrig sett förut....
 
PITCH skrev:
Jag har kört iso 1600 med slutaren öppen väldigt länge... Och de ränderna har jag aldrig sett förut....

Möjligt att ränderna är onormala men när man pressar digitalkameror med långa tider samt hög känslighet så provocerar man ofta fram oönskade effekter. Det handlar även ofta om förhållandena, underexponering m.m.

Sedan huruvida denna kamera är defekt eller inte var en annan sak.
 
jag förstår hur du menar... ISO 1600 är väldigt mycke.. samtidigt som man har lång slutar tid...

men jag kan tycka att den inte bli sådana ränder endå... att den blir kornig är en sak.. men randig ?
 
Om ni kollar på detta sökresultat så ser ni att problemet finns på bl.a. 20D. Enligt Magnus Frödeberg i en av trådarna så kan det bli så vid underexponering. Sök mer så finns det säkert liknande trådar.

Jag har aldrig pressat min D7D på det sättet men har läst om många mystiska fenomen vid liknande situationer på olika kameror.

Äh kunde inte låta bli utan tog en paus i inlägget & ställde mig i fönstret & riktade min D7D upp mot himlen & trädtopparna, OBS på fri hand:)

3200Asa 30 sek underexponerat. Inte ens när jag drar upp den i format samt ökar ljusstyrkan så får jag ränder, däremot en massa härligt brus:)

Som sagt, olika förhållanden kan spela in...
 

Bilagor

  • randtest.jpg
    randtest.jpg
    53.6 KB · Visningar: 680
Jag tror att din, om RAW, konverterare har överexponerat ett steg, då kan bilderna se ut såddär.
Jag tror inte att 35D´s brus blir så dåligt på 800, själv har jag kört högre.

Mvh Markus
 
hmm, jag får såhär även på JPG-filerna som kameran tillverkar.. jag ska ut någon mer natt och ta några testbilder till, själv tycker jag det verkar bli sånthär brus lite random på min kamera nu..
 
Hittade detta inlägg idag, jag har också en 350D och har stött på samma problem.
Däremot så uppståd de i "eftermiddagsljus" med ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 USM zoom och ISO 800 om jag inte minns fel, skall kolla inställningarna på bilden ikväll.

/Mattias
 
Jag har inte tagit så många kvälls- och nattbilder i naturen med min 350D än, men när jag gjort det har jag inte upptäckt några ränder, däremot lite brus förstås.

Min bild Silhuett är tagen på fri hand på eftermiddagen/kvällen i skymningsljus med ISO 1600. Några ränder blev det i alla fall inte - däremot har jag dolt en oönskad reflex och bruset så gott jag kunnat.

:: Susanne ::
 
Man måste vara varsam för underexponering. Bruset har en tendens till att vara randigt, så man får helt enkelt minimera uppkomsten av brus.
 
Har kollat upp inställningarna för bilden.
ISO 1600, 1/400sec, F8.0, JPG/sRGB, Noise Reduction=off, White balance=Auto, Program AE, Evaluative metering,

EOS 350D med EF28-105/3,5-4,4 II USM

Bilden är ju varken över eller underexponerad däremot ISO 1600 kan ju ställa till det.
I övrigt en kass bild men bara för att visa fenomenet, se länken nedan.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/3a9dc330564ac86421a7bd296b129859.jpg

Några ideer???

/Mattias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.