Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randig utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Nu börjar jag vilja skriva ut mina bilder på fotopapper. jag har Epson premium glossy photo paper, och det blir hyfsat resultat bortsett från en sak:

Bilderna får en randig struktur. En person sa att det kunde bero på att min patron var gammal och torr, så då köpte jag en ny. Det hjälpte inte.

Vad kan det vara? Är det skrivaren som är dålig? Jag har en HP Deskjet 895 Cxi. Mer vet jag inte om den. Den är några år gammal.

En annan person jag frågade sa att skrivaren behövde rengöras. Om det är vad som behövs, hur gör man det?
 
Råkade ut för detta igår jag med. Jag gjorde ren skrivaren, och då funkade det utmärkt!

Hur du gör ren den: På min skrivare finns en funktion på skrivaren som gör det, läs i din manual om hur du gör med din.

Word har också en inbyggd funktion; öppna word --> akriv/skriv ut --> egenskaper --> verktyg/rengöring av skrivarhuvud.

Word har nog ändrats lite genom åren, så gör man på mitt word iaf!

//tim
 
orera skrev:

Bilderna får en randig struktur. En person sa att det kunde bero på att min patron var gammal och torr, så då köpte jag en ny. Det hjälpte inte.

Vad kan det vara? Är det skrivaren som är dålig? Jag har en HP Deskjet 895 Cxi. Mer vet jag inte om den. Den är några år gammal.


Vet ju ej hur randiga dina bilder blir men om de blir smårandiga kan det bero på följande:

Vet tyvärr inget om din skrivare men jag har en HP också och jag får randiga bilder när jag kör snabbutskrifter via HP,s utskriftsprogram och alltså inte manuellt ställer in utskrifts kvalitén. Jag kör alltid på max dpi (tror jag att det heter) något som alltid givit mig mycket bra resultat.
 
OK, tack så mycket. Jag ska testa dessa alternativ.

Jag tar tacksamt emot fler förslag.

Annika
 
Det brukar ju följa med mjukvara för att ställa in skrivarhuvuden samt olika typer av rengöring.

Prova gå in under egenskaper för skrivaren och kolla omde finns någon flik som heter maintenance eller liknande.
 
Det kan även bero på att du använder Epsons papper i en HP-skrivare. Epson och HP har nämligen olika tekniker i sina skrivarhuvuden, och deras papper är avsedda att fungera med respektive huvud.

Exempelvis fungerar HP papper mycket dåligt i en Canon-skrivare, och Canon använder samma teknik som Epson i sina skrivarhuvuden.

Kolla även att huvudena är rätt inriktade, det gör du i skrivarens drivrutinsprogram.
Markera skrivaren i Windows och högerklicka, välj sedan egenskaper. Där nånstans bör inriktningen finnas...
 
Jag har en HP deskjet 5550. Jag körde först med Hps eget papper, men tyckte det blev randigt. Jag får bäst resultat med Kodak Premium Picture Paper Ultra Glossy 220g/m2. Skall finnas en mattare variant som också skall vara bra. Jag är helnöjd med Kodaks papper, kan inte tänka mej något annat.
 
Själv har jag en "epson stylus photo 830" och innan varje fotoutskrift brukar jag skriva ut ett testmönster för att se att alla färger är ok och inte lämnar ränder. På så sätt sparar man både papper och bläck.

Har man ränder får man spola bläck tills det släpper. Epsons medföljande program spolar alla färger men det finns ett program att ladda ner som heter "sscserv" där man väljer vad och hur mycket som skall spolas.

Vad jag hört så sitter skrivarhuvudet i patronen på vissa skrivare vilket innebär fräscha munstycken när man byter dessa. Dock ska inte detta gälla Epson.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.